Malaysia kembali merekodkan tiga digit kes positif harian COVID-19 apabila dalam tempoh 24 jam yang lalu dengan 277 kes baharu direkodkan.

Sementara kes penularan tempatan di kalangan warganegara Malaysia pula hanyalah empat kes.

Dalam masa sama, tiada sebarang kematian dicatatkan hari ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada 277 kes baharu itu, sebanyak 270 kes merupakan bukan warganegara Malaysia dari Depot Tahanan Imigresen (DTI) Bukit Jalil.

"270 kes di kalangan bukan warganegara adalah daripada Depot Tahanan Imigresen (DTI) Bukit Jalil, di mana ini merupakan sampel ulangan bagi Orang Kena Tahan (OKT) yang dikuarantin di depot tahanan ini.

"Mereka telah terdedah kepada kes positif sebelum ini. Manakala satu (1) kes bukan warganegara adalah saringan tapak pembinaan di Pudu," katanya dalam sidang media harian, di sini pada Khamis.

Angka baharu itu sekali gus menjadikan kes keseluruhan COVID-19 di negara ini adalah 8,247 kes.

Daripada jumlah itu, 1,573 kes merupakan kes aktif dan sedang mendapatkan rawatan.

Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata dalam tempoh sama 28 kes pulih dicatatkan, sekali gus menjadikan jumlah keseluruhan kes pulih adalah 6,559 kes.

Menjelaskan berkenaan kenaikan kes berkenaan, Dr Noor Hisham berkata saringan pertama COVID-19 melibatkan PATI di DTI Bukit Jalil didapati negatif disebabkan virus tersebut masih melalui proses inkubasi dalam badan mereka.

Jelasnya, selepas beberapa hari mereka berada di depot tersebut, ia dipercayai telah menjangkiti individu lain yang turut berada bersama mereka.

"Mungkin satu atau dua daripada mereka telah jalankan saringan tetapi mereka sedang melalui proses inkubasi.

"Jadi kami (KKM) percaya kemungkin sewaktu ujian dilakukan, ia berada dalam proses inkubasi, jadi keputusan negatif.

"Apabila mereka dimasukkan ke dalam DTI, mereka telah positif dan menjangkiti individu tahanan yang lain," katanya.

Antara perkara lain yang sedang dilihat KKM ketika ini adalah keadaan yang sesak di dalam sel DTI yang sesak sekaligus memudahkan berlakunya jangkitan.