KUALA LUMPUR:Polis Diraja Malaysia (PDRM) menafikan wujud trend peningkatan dalam kes jenayah susulan terdapat banyak kes kehilangan pekerjaan akibat penularan wabak COVID-19 di negara ini.

Menurut Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed, dakwaan itu adalah sama sekali tidak benar.

Sebaliknya, katanya, ia merekodkan penurunan.

"Kes jenayah yang direkodkan bermula 1 Januari hingga 15 November adalah sebanyak 56,117 kes, turun 16,719 kes (23 peratus) berbanding tempoh yang sama tahun lepas iaitu 72,836 kes.

"Jenayah ragut sebanyak 1,160 kes dilaporkan, daripada 2,216 kes dalam tempoh sama tahun lepas, iaitu menunjukkan penurunan sebanyak 1,056 kes (47.65 peratus).

"Berpandukan statistik itu, dakwaan bahawa kes jenayah di Malaysia menunjukkan peningkatan disebabkan orang ramai kehilangan pekerjaan akibat pandemik COVID-19 adalah tidak benar sama sekali," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Terdahulu, tular di media sosial video yang memaparkan beberapa kes jenayah ragut yang dimuat naik menerusi laman YouTube.

Video bertajuk 'Jangan jadi mangsa! Tontonlah video ini! Jangan leka & lalai' itu dimuat naik pemilik akaun 'COVERLINE TV' yang membawa mesej kononnya COVID-19 menyebabkan kes jenayah ragut akibat ramai yang hilang pekerjaan.