PUTRAJAYA:Kementerian Kesihatan (KKM) menjangkakan tujuh atau lapan kawasan di Semenanjung akan bertukar status ke Zon Hijau dalam masa terdekat.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, setakat ini dua kawasan masing-masing di Lipis dan Bera, Pahang telah dikategorikan Zon Hijau.

Jelas beliau, perkembangan positif itu susulan daripada larangan rentas negeri yang dikuat-kuasakan sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0 dilaksanakan pada 13 Januari lalu.

DAPATKAN PERKEMBANGAN JEJAK COVID-19 DI SINI

“Saya hanya sebut di semenanjung, di Sabah dan Sarawak belum kerana Sarawak masih ada kawasan hijau dan Sabah tiada lagi.

“Kita jangkakan dengan tiada kes rentas negeri, saya dapat dapat jangka lebih kurang tujuh atau lapan lagi daerah akan menjadi Zon Hijau dengan kes yang dapat dikurangkan (susulan larangan rentas negeri,” katanya pada Sesi Bersama Media di sini pada Rabu.

Mengulas lanjut, Dr Adham berkata KKM tidak mengesan mana-mana Kluster Rentas Negeri sejak 7 Disember tahun lalu hingga 8 Februari ini.

Katanya, sebanyak 31 Kluster Rentas Negeri dengan 4,376 kes jangkitan direkodkan melibatkan lapan negeri iaitu Pahang, Terengganu, Kelantan, Kedah, Perak, Negeri Sembilan, Sarawak serta Wilayah Persekutuan.

"Ini adalah perkembangan yang sangat baik sebagai menggambarkan keberkesanan penguatkuasaan lebih ketat yang dilaksanakan dalam PKP sejak 4 Februari lalu.

"Perkembangan ini juga menunjukkan peningkatan kesedaran dalam kalangan pelbagai pihak dan keberkesanan pematuhan untuk tidak merentas sempadan," katanya lagi.