Kementerian Kesihatan (KKM ) merekodkan 24 lagi kes baharu COVID-19 pada Rabu dengan 13 daripadanya membabitkan Kluster Sungai di Kedah.

Ia menjadikan jumlah keseluruhan kes positif COVID-19 di Malaysia sebanyak 9,583 kes, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, dalam satu kenyataan media hari ini.

"Daripada 24 kes baharu yang dilaporkan, enam adalah kes import yang mendapat jangkitan di luar negara melibatkan masing-masing tiga warganegara dan bukan warganegara.

"Enam kes import tersebut adalah dari Bangladesh, China, Indonesia, Singapura dan Korea Selatan.

"Kes import yang melibatkan bukan warganegara telah memasuki Malaysia sebelum pelaksanaan sekatan kemasukan yang mula dikuatkuasakan pada 7 September," katanya.

Katanya, daripada 18 kes penularan di dalam negara, 16 membabitkan warganegara manakala dua bukan warganegara.

"Ia membabitkan 13 kes Kluster Sungai dan masing-masing satu Kluster Tawar, Kluster Telaga dan saringan bergejala di Hospital Sultanah Bahiyah. Dua kes lagi membabitkan Kluster Benteng LD di Sabah," katanya.

Beliau berkata, sehingga kini, terdapat tujuh kes positif COVID-19 yang sedang dirawat di unit rawatan rapi (ICU) dengan empat kes memerlukan bantuan pernafasan.

Katanya, tiada pertambahan kes kematian berkaitan COVID-19 dilaporkan hari ini, justeru jumlah kumulatif kes kematian COVID-19 di Malaysia kekal sebanyak 128 kes atau 1.34 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.