BERMULA esok secara rasmi, rakyat Malaysia boleh melakukan pergerakan rentas negeri di seluruh negara.

Berita gembira itu diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang media khas di Bangunan Perdana Putra di Putrajaya, hari ini.

Kebenaran tersebut sekali gus menyaksikan aktiviti pelancongan dalam negeri juga dibenarkan. 

Berikut antara tumpuan dalam sidang media khas tersebut: 

1.  Rentas negeri dibenarkan kepada individu lengkap vaksinasi berkuat kuasa pada 11 Oktober. Namun, tidak terpakai di kawasan Perintah Kawalan Pergerakn Diperketatkan (PKPD).

2.  Remaja berusia 12 hingga 17 tahun dan kanak-kanak juga dibenarkan untuk merentas negeri walaupun belum menerima vaksin COVID-19.

3. Tiada prosedur operasi standard (SOP) baharu dikeluarkan bagi kelonggaran rentas negeri, khususnya negeri yang belum mencapai kadar vaksinasi 80 peratus.

4. Ujian saringan COVID-19 tidak diwajibkan, tetapi digalakkan untuk tujuan rentas negeri termasuk balik kampung.

5. Tiada Sekatan Jalan Raya (SJR) khusus untuk tujuan rentas negeri, tetapi pihak polis boleh membuat pemeriksaan secara rawak termasuk di kawasan Rehat dan Rawat (RnR).

6. Kerajaan setuju membenarkan rakyat Malaysia yang lengkap dua dos vaksinasi melakukan perjalanan ke luar negara termasuk untuk aktiviti pelancongan, tanpa melalui MyTravelPass Jabatan Imigresen Malaysia (JIM)

7. Sempadan antarabangsa masih tidak dibuka kepada pelancong asing, kecuali kecemasan, perniagaan dan urusan rasmi.

8. Kerajaan belum menetapkan bila negara akan beralih kepada fasa endemik.

9. Kerajaan tidak akan menarik balik kebenaran rentas negeri meskipun berlaku peningkatan kes. Sebaliknya, penutupan bersasar akan dilakukan.

BACA: Akhirnya! 11 Okt dah boleh rentas negeri