Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, adanya hiburan tidak bermakna ia bercanggah dengan idea Putrajaya.

Namun katanya, beliau tidak setuju jika diadakan kedai arak dan tarian bogel di Putrajaya.

"Saya tak pernah pergi ke Hard Rock Café. Mungkin ia tidak sesuai. Tetapi ia dan pusat hiburan lain boleh disesuaikan jika sanggup mengadakan hiburan yang tidak lucah.

"Kita perlu kepada hiburan. Jika ada acara persandingan di dewan-dewan di Putrajaya tidak ada larangan terhadap hiburan. Kenapa tidak pusat hiburan di restoran," katanya dalam tulisan terbaru di blognya chedet.cc hari ini.

Dr Mahathir dalam tulisannya berkata beliau mencadangkan kepada pengurusan Putrajaya supaya diadakan kedai-kedai makanan dan barangan sepanjang jalan tengah Putrajaya.

"Dalam pada itu pusat hiburan ringan juga perlu diadakan," katanya.

Katanya ketika membina Putrajaya, Champs Elysees, boulevard utama yang melintasi tengah Bandar Paris dipilih sebagai contoh.

"Boulevard ini mempunyai jalan tengah yang luas untuk lalu-lintas kereta dan dua buah jalan kecil antara jalan tengah dengan deretan bangunan di kiri kanan untuk pelawat ke kedai dan restoran.

"Tingkat bawah bangunan-bangunan ini terdapat kedai-kedai makan dan barangan dan juga pusat hiburan seperti Lido," katanya.

Isu tempat hiburan di Putrajaya timbul ekoran kenyataan Presiden Perbadanan Putrajaya, Tan Sri Aseh Che Mat yang menyatakan Hard Rock Cafe International dijangka membuka Hard Rock Cafe di Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di sini, pada tahun ini.