BANGKOK: Seorang ahli perniagaan dari Malaysia yang disyaki membunuh pekerjanya telah ditahan di lapangan terbang Bangkok pada Ahad dan dihantar pulang ke negara asal pada Isnin.

Lelaki berusia 31 tahun yang merupakan pemilik sebuah pusat hiburan, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor Bahru, dan ditahan sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Don Mueang.

"Suspek telah diserahkan kepada pihak berkuasa Malaysia dan dia dihantar pulang pada Isnin," menurut sumber kepada Bernama pada Rabu.

Dalam satu kenyataan, Biro Siasatan Pusat (CIB) berkata pihak berkuasa Thailand telah dimaklumkan mengenai penglibatan suspek dalam pembunuhan seorang lelaki warga Malaysia berusia 24 tahun di sebuah pusat hiburan di Johor Bahru pada Ahad.

Menurut kenyataan itu, suspek melarikan diri selepas didakwa menyerang pekerjanya yang dipercayai telah mencuri RM40,000 untuk berjudi dalam talian. Pekerja itu kemudian dilaporkan meninggal dunia.

Pada hari yang sama, suspek melarikan diri ke Thailand untuk mencari isterinya di Buriram.

"Setibanya di lapangan terbang, suspek ditahan dan disoal siasat. Dia ditahan dan keterangan (nya) direkodkan," menurut CIB.

-- BERNAMA