Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf kepada Yang Di-Pertuan Agong kerana pindaan perlembagaan yang perlu kelulusan dan tandatangan Baginda tidak lagi menjadi keperluan bagi menjadikan suatu akta sebagai undang-undang.

Bekas Perdana Menteri tersebut dalam catatan blognya pada Khamis, berkata ia kerana pindaan Akta Majlis Keselamatan Negara (MKN) baharu telah mula berkuatkuasa walaupun Baginda tidak menandatanganinya.

Bagaimanapun, Dr Mahathir menegaskan bahawa pindaan tersebut bukan meliputi semua undang-undang di negara ini.

Lebih 30 prosiding yang tersenarai dalam Perlembagaan memerlukan persetujuan Baginda sebahagian darinya tanpa mendapatkan nasihat Perdana Menteri.

Akta MKN memberi Perdana Menteri kuasa untuk mengisytiharkan zon keselamatan, di mana pasukan keselamatan akan mengambil alih.

Dr Mahathir berkata perisytiharan darurat hanya diberi kepada baginda kerana implikasinya serius kerana memberi hak kepada kerajaan menggantung pelaksanaan undang-undang.

Pada tahun 1994, pentadbiran yang diterajui Dr Mahathir meluluskan pindaan perlembagaan bagi Parlimen dan Senat meluluskan undang-undang untuk menjadi undang-undang dalam tempoh 30 hari. Ini tidak kira sama ada Yang di-Pertuan Agong memberi perkenan Baginda.

Pada 17 Februari lalu, Majlis Raja-Raja telah meminta Rang Undang-Undang (RUU) MKN diperhalusi, tetapi tidak dilaksanakan.

Pada 18 Februari, warta negara, RUU MKN secara automatik diperkenankan sepertimana pindaan dibuat oleh kerajaan ditadbir Dr Mahathir.

Pada Jun lalu, RUU itu telah diwartakan sebagai undang-undang, dan berkuat kuasa pada 1 Ogos lalu.