JOHOR BAHRU:Dua pengarah syarikat yang juga pasangan suami isteri mengaku tidak bersalah atas dua pertuduhan menggunakan logo halal tanpa perakuan pihak berkuasa awal bulan ini di Mahkamah Sesyen Johor Bahru, di sini pagi ini.

Pengakuan dibuat di hadapan hakim Mohamad Haidar Abdul Aziz.

Mengikut kertas pertuduhan, bagi pertuduhan pertama, Rahman Sheikh Abdullah, 44, yang mewakili perniagaan Raihanah Cold Storage Sendirian Berhad didakwa melakukan perkhidmatan yang berhubung makanan halal dengan menggunakan logo halal tanpa diperakui halal oleh pihak berkuasa berwibawa yang dilekatkan di lori milik syarikat itu.

Kesalahan didakwa dilakukan pada 1 Disember lalu, pada jam 1 petang di premis perniagaan di Taman Perniagaan Setia, Johor Bahru.

Kesalahan dilakukan di bawah Perenggan 8 (a) Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011 yang boleh dihukum di bawah Perenggan 8(a) perintah yang sama.

Manakala bagi pertuduhan kedua, Rahman bersama Raihanah Kasim, 42, dituduh secara bersama selaku pemilik syarikat Raihanah Enterprise melakukan kesalahan sama, pada lori milik syarikat yang berbeza di lokasi dan masa sama.

Kesalahan dilakukan di bawah Perenggan 8(a) Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011 yang boleh dihukum di bawah perenggan 8(a) perintah yang sama dan dibacakan bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwaraya, T. Ashvinii.

Manakala kedua-dua tertuduh diwakili peguam Noor Liana Hashim dan Lau Kok Guan.

Mahkamah menetapkan kedua -dua tertuduh diberi jaminan RM40,000 setiap seorang dengan seorang penjamin.

Sebutan semula kes ditetapkan 19 Januari depan.

Dua pengarah syarikat didakwa guna logo halal palsu

[INFOGRAFIK] Kronologi Kartel Daging