Dua remaja didakwa di Mahkamah Majistret Taiping pada Jumaat atas dua tuduhan iaitu mempromosi serta menyokong kegiatan kumpulan keganasan di luar negara.

Tertuduh pertama, Muhamad Armie Fatihah Mohd Hashim, 22, didakwa kerana menggalakkan orang awam melakukan kegiatan keganasan untuk menggugat ketenteraman awam di Syria.

Tertuduh melakukan kegiatan tersebut di Kampung Air Jernih, Ijok, Selama, dekat Taiping antara jam 10 pagi 4 April hingga 12.30 tengah hari 6 April lalu.

Dia dituduh mengikut Seksyen 130g (A) Kanun Keseksaan Akta 574.

Rakan Armie yang merupakan tertuduh kedua, Mohammad Hafiz Zakri Suparyatnoh, 28, didakwa memberi sokongan kepada kumpulan pengganas 'The Islamic State of Iraq and Syam' di tempat, masa dan tarikh sama dan dituduh mengikut Seksyen 130J kanun sama.

Kedua-dua tertuduh mengangguk tanda faham selepas pertuduhan dibacakan oleh jurubahasa di hadapan majistret, Eyu Ghim Siang.

Bagaimanapun tiada pengakuan direkodkan daripada kedua-dua tertuduh.

Ghim Siang menetapkan 30 Mei ini untuk tarikh sebutan semula kes tersebut.

Jika sabit kesalahan kedua-dua tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara sehingga tiga puluh tahun atau denda.

Pada 28 april lalu, polis menahan sembilan anggota kumpulan militan yang berselindung di sebalik misi kemanusiaan termasuk ketuanya dalam beberapa serbuan di Selangor dan Kedah dan kesemua suspek berusia 22 hingga 55 tahun itu dikatakan bersiap sedia untuk ‘berjihad di negara-negara bergolak.

Kesemua individu terbabit disyaki melakukan kesalahan berkaitan keganasan dan mereka disiasat mengikut prosedur Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.