KUALA LUMPUR: Duta Besar Amerika Syarikat ke Malaysia, Brian McFeeters dan seluruh kakitangan kedutaan mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam di negara ini.

Perkongsian video berdurasi 52 saat yang dimuat naik di laman twitter rasmi kedutaan itu memaparkan kakitangan kedutaan yang terdiri daripada Pasukan Pengawal Tempatan, Pengawal Keselamatan Marin, Pejabat Perkhidmatan Am, Perkhidmatan Komersial Asing, Bahagian Ekonomi Politik dan Kesihatan mengucapkan salam Aidilfitri.


Di penghujung video berkenaan, McFeeters bersama kakitangan Pejabat Eksekutifnya menyampaikan ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri dalam bahasa Melayu.


"Bagi pihak warga kerja Kedutaan AS di Kuala Lumpur, kami mengucapkan selamat hari raya Aidilfitri kepada anda semua dan keluarga.

"Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin," katanya.

Amerika Syarikat menjalinkan hubungan diplomatik dengan Malaysia pada 1957 selepas memperoleh kemerdekaan daripada Britain ketika itu.

AS kini merupakan rakan perdagangan global ketiga terbesar Malaysia dan destinasi eksport, manakala Malaysia ialah rakan perdagangan ke-17 terbesar AS.

-- BERNAMA