KUALA LUMPUR: Rakyat perlu bersedia untuk mematuhi prosedur operasi standard (SOP) tertentu yang ditetapkan kerajaan apabila negara mula beralih ke fasa endemik.

Dalam masa sama, Pakar Perubatan Kesihatan Awam, Prof. Datuk Dr. Syed Mohamed Aljunid Syed Junid berkata, semua pihak tidak seharusnya leka terhadap SOP walaupun kebanyakan mereka sudah diberikan suntikan penuh vaksin COVID-19.

"Ada dua peringkat iaitu di peringkat kementerian dan di peringkat rakyat. Pertama, rakyat kita harus bersedia mengikut SOP yang disediakan, iaitu apabila mereka sudah menerima vaksin, mereka tidak leka, tetapi mengikuti penjarakan fizikal diteruskan bagi kurangkan risiko.

"Bagi peringkat kementerian, apabila kita beralih kepada endemik, sistem surveilan harus diperkukuh dan informasi kesihatan itu perlu telus supaya masyarakat dapat lebih percaya data yang diedar," katanya kepada Astro AWANI pada Jumaat. 

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin sebelum ini  berkata, fasa endemik di Malaysia dijangka bermula pada akhir Oktober ini, dengan kadar imuniti kelompok diharap mencapai 80 peratus.

Jelasnya lagi, Malaysia tidak mungkin dapat menurunkan kes positif COVID-19 secara mendadak dalam masa terdekat dan ia mungkin akan berterusan sehingga ke fasa endemik.

Kebanyakan kes yang berada pada kategori 1 dan 2 memastikan situasi COVID-19 akan mudah ditangani berikutan gejala yang dihadapi lebih ringan.

Bagaimanapun, beliau melihat keperluan kepada negara untuk memberi keutamaan akses kesihatan kepada golongan berisiko tinggi apabila negara beralih ke fasa endemik kelak.

"Kes kategori 1 dan 2, yang ringan dan mudah ditangani, tetapi yang mana yang berisiko tinggi, mereka ini harus diberikan akses yang mudah apabila mereka memerlukan perkhidmatan kesihatan," tambahnya. 

BACA: COVID-19: Malaysia masuk fasa endemik hujung Oktober - Khairy

BACA: Anggap COVID-19 sebagai endemik bukan mengalah - Khairy