SHAH ALAM:Berbekalkan tong kosong dan kudrat, penduduk yang terjejas dengan gangguan bekalan air di Lembah Klang terpaksa bermandi peluh untuk mendapatkan bekalan air di Pusat Khidmat Setempat (PKS) yang disediakan oleh Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor).

Lebih perit, ada dalam kalangan mereka terpaksa mencatu air dan tidak mandi demi memastikan bekalan air mencukupi untuk kegunaan asas.

Tinjauan Astro AWANI di PKS Seksyen 4, Shah Alam mendapati seawal pukul 7.30 pagi penduduk sekitar kawasan itu telah mula beratur untuk mendapatkan bekalan air.

Jelas kelihatan kerut pada riak wajah mereka, keletihan sudah tidak lagi dapat disembunyikan.

Pekerja swasta, Yasril Tazardin, 60, berkata dia terpaksa berulang-alik tiga kali sehari ke Sekysen 4 untuk mendapatkan bekalan air sejak tiga hari lalu.

“Sudah kerap kali berlaku dan kita tidak mengambil iktibar (daripada perkara itu). Masalah utama adalah kita tidak selesaikan isu tersebut dari awal.

“Saya kecewa... Kita ada pemimpin tetapi tidak bijak (mengatasi gangguan air). Kamu (pemimpin) sepatutnya mengambil tindakan proaktif dan selesaikan masalah ini,” katanya ketika ditemui Astro AWANI, di sini pada Selasa.

Yasril menambah sistem perparitan yang tidak sistematik disifatkan menjadi faktor utama yang menyebabkan pencemaran sungai, sehingga mengakibatkan pengguna terpaksa menanggung derita.

Sementara itu, pekerja swasta, Ghazali Awang, 46, berkata kerajaan perlu mencari mekanisme baharu termasuk mengkaji teknologi terkini dalam menyelesaikan masalah gangguan air tidak berjadual.

“Kena buat kajian betul-betul. Saya rasa untuk sekitar Shah Alam, bulan ini sahaja sudah lebih lima kali.

“Jadi, kita sebagai rakyat memang terkesan, selain terpaksa mengeluarkan duit, tenaga dan kadang-kadang pagi sudah keluar untuk mendapatkan air,” luahnya.

Situasi sama terpaksa dihadapi oleh suri rumah atau kaum wanita lain yang terpaksa beratur dan mengangkat tong air yang berat apabila suami terpaksa keluar bekerja.

Haliza Karim, 52, berkata mereka tiada pilihan kerana air merupakan keperluan asas.

“Air sememangnya wajib ada, bagi kami di Seksyen 20 tiada tangki-tangki air yang besar, ditambah pula anak-anak berada di rumah dan keadaan ibu saya sedang uzur.

“Selain itu, kawasan rumah kami ramai orang kurang upaya (OKU) yang tidak berkemampuan untuk angkut air di tepi jalan. Jadi, ia menyukarkan pihak kami apabila tiada air,” katanya.

Bagi pesara, Nik Mazlan Nik Mohamed, 56, pihak berwajib digesa mengambil tindakan tegas terhadap individu yang tidak bertanggungjawab mengakibatkan pencemaran sungai.

“Industri-industri yang berhampiran dengan sungai atau lebih tepat lagi kilang-kilang yang berhampiran dengan sungai perlu dihapuskan dan dihentikan operasi mereka.

“Berapa ramai pegawai yang boleh memantau operasi mereka sebab bukan satu dua (kilang), saya rasa lebih 20 buah.

“Jadi, pihak berkenaan yang kononnya ada pegawai yang memantau, berapa kerap mereka nak memantau, tak mungkin 24 jam?” dakwanya.

Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1, 2 dan 3 dan LRA Rantau Panjang sebelum ini dihentikan tugas akibat pencemaran sumber air mentah.

Akibatnya, sejumlah 1,196,457 akaun Air Selangor membabitkan 1,292 kawasan di Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual.

Untuk rekod, sekurang-kurangnya enam insiden pencemaran sungai berlaku sepanjang tahun ini, dengan kejadian pertama berlaku pada 17 Mac lalu membabitkan LRA Sungai Selangor.