KOTA KINABALU: Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor menyeru semua rakyat negeri ini untuk terus berdaftar sebagai penerima vaksin dalam usaha berterusan mengekang penularan COVID-19.

Beliau berkata, kerajaan negeri dalam pada itu komited memperkasakan tahap kesedaran orang ramai berhubung perkara itu dari semasa ke semasa.

"Kita berharap rakyat kita lebih ramai mendaftar melalui MySejahtera untuk mendapat vaksin yang akan diberi percuma oleh kerajaan.

"Ini bertujuan untuk mengawal kita daripada mendapat penyakit ataupun COVID-19 ini.

"Saya yakin mereka dalam proses untuk mendaftar kerana maklumlah, di Sabah ini besar dan bekalan ubat pun belum lagi menyeluruh, tetapi Insya-Allah saya yakin kita akan dapat memberi vaksin kepada ramai rakyat kita di negeri Sabah," katanya.

Pada Selasa, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar mendedahkan tahap kesedaran di Sabah, Kelantan dan Terengganu berkaitan pendaftaran vaksin yang rendah setakat ini.

Jelasnya, Agensi Pengurusan Bencana Alam (NADMA) akan digerakkan dari rumah ke rumah bertujuan untuk meningkatkan tahap kesedaran khalayak di ketiga-tiga negeri itu dalam tempoh terdekat.

Sementara itu, Hajiji ketika ditemui media selepas majlis penyampaian bantuan kepada mangsa-mangsa kebakaran Kampung Lok Urai, Pulau Gaya di Kota Kinabalu, hari ini berkata, pihaknya bersedia membeli vaksin sekiranya ia tidak mencukupi untuk kegunaan rakyat di  negeri Sabah.

"Kerajaan Malaysia telah melakukan yang terbaik untuk membeli vaksin-vaksin ini, sekiranya tidak cukup bekalan untuk Sabah, kerajaan negeri Sabah akan membeli vaksin untuk rakyatnya.

"Tetapi saya yakin vaksin akan cukup untuk rakyat Sabah yang telah diusahakan oleh kerajaan Malaysia," katanya.

Terdahulu, seramai 65 ketua keluarga mangsa kebakaran telah menerima bantuan bakul makanan serta bantuan kewangan bernilai RM500.

Hadir sama dalam majlis tersebut adalah Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah, Ir Shahelmey Yahya dan Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Abidin Madingkir.