KUALA LUMPUR: Ketika dunia menghadapi pandemik COVID-19 dan menuju ke arah pemulihan, adalah amat penting agar sektor swasta dan awam tidak menuju ke arah amalan rasuah.

Ketua Pegawai Penyelaras Japanese Chamber of Trade and Industry Malaysia (JACTIM), Kazuya Kitae berkata usaha-usaha antirasuah seperti Hari Antirasuah Antarabangsa (HARA 2021) amat penting bagi meningkatkan kesedaran tentang inisiatif-inisiatif pencegahan rasuah ketika waktu genting ini.

“Malaysia telah melakukan tugas yang baik dalam mengadakan program ini dan menyebarkan idea ini ke seluruh negara. Kita jangan biarkan salah laku daripada terjadi dan kerana itu HARA 2021 amat penting dalam sesi hari ini,” katanya selepas menghadiri dialog sambutan Hari Antirasuah Antarabangsa 2021 (HARA) yang diadakan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Wisma Persekutuan Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM) .

Sambutan bermula dengan pembentangan mengenai Ringkasan Usaha-Usaha Antirasuah di Malaysia yang merangkumi inisiatif antirasuah, undang-undang dan polisi. Antaranya ialah panduan tentang pemberian hadiah, penguatkuasaan liabiliti korporat Seksyen 17A Akta SPRM 2009, Pelan Antirasuah Organisasi (OACP), Ikrar Bebas Rasuah (IBR), perisytiharan aset, portal perolehan dan pangkalan data pesalah rasuah “name and shame”.

Ketua Pematuhan, Davita Malaysia, Sumita Menon yang juga ahli American Malaysian Chamber of Commerce (AMCHAM) berkata, penjelasan mengenai perlaksanaan Liabiliti Korporat dalam Seksyen 17A Akta SPRM 2009 amat penting terutamanya tentang interpretasi sebahagian perkataan dalam akta tersebut.

“Sesi ini memperjelaskan kepada saya tentang pengurusan kanan dan individu yang dipertanggungjawabkan dan cara SPRM menyiasat perkara tersebut. Selain itu, panel-panel menjelaskan cara seseorang individu itu dituduh dan tahap kebertanggungjawaban atau impak terhadap sesebuah syarikat itu,” katanya sambil menambah, selaku ketua pematuhan di syarikatnya, maklumat tersebut amat penting.

Beliau berkata, dialog tersebut amat berhasil dan terbukti bahawa SPRM mudah didekati, responsif dan jelas dalam memberikan penjelasan yang memudahkan pemahaman.

Hal ini disokong oleh Presiden Taipei Investors’ Association In Malaysia, Lim Kai Min yang menyatakan beliau amat berbesar hati kerana SPRM mendengar suara-suara ekspatriat dan bersedia untuk membantu mereka mengenai masalah-masalah yang mereka hadapi.

“Kami juga mahukan lebih maklumat dan sumber yang boleh kami rujuk serta polisi dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh SPRM. Kami mempunyai pasukan audit dalaman syarikat bagi mengaudit prosedur operasi standard dan kami ingin meningkatkan usaha-usaha pencegahan rasuah.”

Pembentangan tersebut dilakukan oleh Timbalan Pengarah Bahagian Pendidikan Masyarakat SPRM, Mohamad Tarmize Abd Manaf diikuti dengan sesi dialog antara komuniti korporat ekspatriat dan ahli panel dari SPRM yang diketuai oleh Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan), Datuk Seri Norazlan Mohd Razali yang dibantu oleh Pengarah Bahagian Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Zamri Zainul Abidin, dan Pengarah Bahagian Pemeriksaan dan Perundingan, Nazli Rasyid Sulong.