PUTRAJAYA: Kerajaan mempermudahkan proses pembayaran subsidi harga ayam termasuk membenarkan bayaran pendahuluan tuntutan kepada penternak kecil dan sederhana.

Pengerusi Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi, Tan Sri Annuar Musa berkata, dengan ini petani dan peternak diberi peluang untuk mendapatkan bayaran pendahuluan sebelum tuntutan penuh diperoleh.

“Selepas ini penternak dan petani dapat menerima kemudahan ini tanpa banyak masalah,” katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi di sini, pada Khamis.

Antara lain, Annuar memaklumkan, kerajaan juga memudah cara produser import (IP) Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) ke atas empat komoditi yang merangkumi soya, gandum, jagung dan makanan ternakan berasaskan haiwan dan tumbuhan melalui penanggguhan permit fi serta mewujudkan laluan keutamaan bagi proses kemasukan pantas sehingga bekalan ayam kembali stabil.

“Selain itu, kita juga mempercepatkan proses keperluan lesen pengimportan di bawah Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS) melalui kelulusan secara interim bermula 1 Julai lalu dengan proses kelulusan dalam masa tujuh hari bekerja berbanding 30 hingga 90 hari.

“Ia bakal memberi manfaat kepada 380 syarikat pengimpotan bahan makanan ternakan,” ujarnya.

Dalam masa sama, Annuar yang juga Menteri Komunikasi dan Multimedia berkata, kerajaan juga telah menambah pusat penyembelihan dan loji pemprosesan di luar negara.

“Seperti mana yang kita tahu, hanya ada sejumlah loji dan pusat pemprosesan yang terhad di Thailand dan China yang menyebabkan bekalan kemasukan masih lagi menjadi terbatas.

“Bilangannya telah ditambah supaya bekalan dan sumber import ayam dan daging akan dapat dibawa masuk sumber yang lebih banyak dan ini akan membantu menstabilkan bekalan,” jelas Annuar lagi.

Menurutnya, setakat ini harga dan bekalan ayam stabil di pasaran. 

Pasukan penguat kuasa juga, jelas beliau, telah melakukan semakan dan mengesahkan ayam dijual pada harga kurang daripada harga siling, malah, terdapat penjual-penjual ayam yang mampu menjual jauh lebih murah daripada harga siling yang ditetapkan kerajaan.

"Kita akan memastikan harga dan bekalan ayam terus stabil serta proses untuk menyampaikan bantuan subsidi yang sedang dilaksanakan ini dijalankan secara berkesan," kata Annuar.