Harga minyak sawit mentah (MSM) dijangka rendah antara RM2,300 dan RM2,500 setan metrik dalam tahun ini berbanding RM2,783 setan yang dicatatkan pada tahun lepas berikutan penyusutan dalam permintaan serta kadar pengeluaran yang mula memulih.

RAM Rating Services Bhd (RAM Ratings) dalam satu kenyataan hari ini, berkata tahap inventori MSM dan lebihan bekalan minyak sayuran yang tinggi di Malaysia serta Indonesia juga akan memberi tekanan ke atas harga MSM.

Pengeluaran MSM Malaysia berjumlah RM9.9 juta tan pada 2017, menokok sebanyak 15 peratus dari tahun ke tahun, selepas pokok-pokok sawit mula memulih daripada kesan El Nino pada 2015/2016, manakala pengeluaran Indonesia pula, mengukuh 17 peratus dari tahun ke tahun kepada 38.2 juta setan metrik.

"Walaupun pertumbuhan agak baik, pemulihan hasil dan pengeluaran sawit adalah lebih rendah daripada jangkaan pasaran. Apabila sawit memulih sepenuhnya pada tahun ini, pengeluaran dijangka mencecah tahap normal," kata RAM Ratings.

Penggantungan sementara kerajaan Malaysia ke atas cukai eksport selama tiga bulan, berkuat kuasa pada 8 Jan lepas, dengan syarat tahap stok tidak jatuh kepada 1.6 juta metrik tan, dijangka meningkatkan eksport tempatan pada jangka pendek.

"Walaupun pertumbuhan permintaan untuk MSM diramal positif, pertumbuhan bekalan dijangka perlahan, memburukkan lagi tahap inventori yang sudah tinggi iaitu pada 2.7 juta tan di Malaysia dan empat juta tan di Indonesia," kata agensi penarafan itu.

Cadangan parlimen Kesatuan Eropah (EU) untuk mengharamkan penggunaan minyak sawit dalam pengeluaran bahan api bio dijangka akan menjejaskan harga MSM pada tempoh terdekat memandangkan EU merupakan pasaran eksport kedua terbesar bagi Malaysia dan Indonesia.

Kesan jangka panjang mungkin tidak akan ketara berikutan kadar pertumbuhan permintaan yang stabil bagi minyak sayuran dan dalam kebanyakan permintaan untuk minyak sawit daripada pasaran makanan.

"Kuantum kegunaan minyak sawit dalam pengeluaran bahan api bio di Kesatuan Eropah berjumlah sebanyak 3.5 juta tan, setara kepada kira-kira 5 peratus daripada pengeluaran minyak sawit global pada 2017," kata RAM Ratings.

-- BERNAMA