ALOR SETAR: Sambutan Hari Kebangsaan ke-65 Peringkat Negeri Kedah Tahun 2022 disambut meriah dan penuh warna-warni apabila lebih 20,000 penduduk dari seluruh negeri membanjiri Dataran Medan Bandar, hari ini.

Selepas dua tahun tidak disambut semangat dapat dilihat apabila orang ramai mula berkumpul seawal jam 7 pagi di sepanjang laluan dari Pekan Melayu hingga ke Dataran Medan Bandar berhadapan Masjid Zahir.

Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah dan Sultanah Kedah, Sultanah Maliha Tengku Ariff berkenan berangkat ke Istiadat Perbarisan dan Perarakan.

Majlis dimulakan dengan pemeriksaan kawalan kehormatan utama Batalion Ke-6 Regimen Askar Melayu Diraja (RAMD) Kem Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah, Jitra yang disempurnakan Sultan Sallehuddin.

Hadir sama, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor.

BACA KANDUNGAN EKSKLUSIF ASTRO AWANI SEMPENA SAMBUTAN HARI KEBANGSAAN 2022, DI SINI

Sebelum itu, lebih 6,000 peserta terdiri daripada 115 kontinjen dari pelbagai agensi termasuk agensi kerajaan dan swasta, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pasukan berpakaian seragam, universiti dan sekolah mengambil bahagian dalam perarakan itu.

Antaranya, barisan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kedah, Pegawai Tadbir Negeri Kedah (KCS), Kesatuan Penghulu Penggawa Semenanjung Malaysia, Pejabat Daerah dan Tanah Kota Setar, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Kedah dan Pejabat Kewangan dan Perbendaharaan Negeri Kedah.

Hari Kebangsaan 2022 | Lebih 20,000 banjiri Dataran Medan Bandar, Alor Setar


Selain itu, perbarisan turut disertai Jabatan Perkhidmatan Veterinar Kedah, Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Jabatan Hal Ehwal Agama Negeri Kedah (JHEAIK), Jabatan Pertanian Negeri Kedah, Jabatan Kesihatan Negeri Kedah dan Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK).

Istiadat itu turut diserikan dengan persembahan hiburan, pancaragam Sekolah Menengah Kebangsaan Sultanah Asma (SMKSA) dan nyanyian koir Majlis Perbadanan Kulim (MPKK).