Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menafikan khabar yang mengaitkan dirinya dengan pengeluaran plat kenderaan khas ‘Patriot’ kepada sebuah badan bukan kerajaan (NGO).

“Saya tidak tahu menahu tentang ‘Patriot’. Tetapi mungkin ada usaha hendak melaga-lagakan saya dengan menteri pengangkutan sekarang.

“Saya tidak bimbang kerana saya tidak ada apa-apa hendak sembunyikan,” jawab beliau.

Berkenaan perkara tersebut, Hishammuddin berharap pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan membuat siasatan sekiranya ada kewujudan salah guna kuasa atau penyelewengan.

“Silalah periksa rekod tersebut. Siapa yang luluskan pembelian ‘Patriot’ itu. Saya memang tidak terlibat dalam hal ini tapi janganlah ambil kesempatan hendak melaga-lagakan saya dengan menteri (pengangkutan) sekarang ini,” kata Hishammuddin.

Terdahulu, Yayasan Patriot Negara (YPN) nafi wujud sebarang penyelewengan dalam mendapatkan permohonan siri nombor plat eksklusif 'Patriot'.

Timbalan Pengerusinya, Datuk Nadzim Johan menegaskan bahawa YPN telah menghubungi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dua tahun lalu dan bukannya hanya baru-baru ini.

BACA: YPN nafi wujud penyelewengan dalam permohonan nombor plat Patriot

BACA: Lima buru nombor plat 'Patriot 1'

Pembelian set nombor pendaftaran itu adalah atas kerelaan individu sendiri dan dana terbabit akan digunakan untuk meneruskan inisiatif YPN dalam mempromosikan budaya patriotisme.

YPN menjangkakan dapat mengumpul dana sebanyak RM10 juta menerusi projek tersebut dan setakat ini bidaan tertinggi setakat ini ialah nombor plat PATRIOT 1 yang mencecah RM1.3 juta.