KAPIT: Fasiliti Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 (PKRC) perlu ditubuhkan di Empangan Baleh, di sini yang merekodkan peningkatan kes positif sehingga menyebabkan tercetus baharu kluster.

Jelas Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Dr James Jemut Masing, kemudahan tambahan ini bagi menampung keperluan rawatan dan isolasi pesakit COVID-19.

Malah tambahnya, PKRC sedia ada di Dewan Suarah dan Stadium Tertutup di Kapit dikhuatiri tidak mampu menampung jumlah pesakit jika trend jangkitan di bahagian itu terus meningkat.

“Pada satu-satu masa terdapat sekitar 130 kes positif setiap hari di Kapit. PUI (Individu Dalam Siasatan) ditempatkan di asrama belia dan rumah temuai.

“Kes yang lebih serius diletakkan di Hospital Besar Kapit. Hospital Kapit kini juga penuh!” kata Masing dalam satu kenyataan pada Rabu.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Baleh mengutarakan kepentingan menubuhkan PKRC di kawasan kes yang meningkat bagi memastikan pesakit COVID-19 mempunyai tempat untuk menerima rawatan.

“Di Kapit, misalnya, PKRC harus dibangunkan di sekitar Empangan Baleh di mana terdapat Kluster COVID-19 tercetus.

"Ini akan mengurangkan tekanan penggunaan Dewan Suarah untuk kes positif COVID-19. Dengan cara ini kita dapat mengasingkan kes positif COVID-19 daripada bukan positif COVID-19 dan seterusnya, rantai penyebaran akan dapat dipotong,” jelasnya.

Dalam pada itu, pemberian vaksinasi juga ditingkatkan bagi mewujudkan imuniti kelompok. Apabila kedua-dua usaha ini dilakukan serentak, penularan COVID-19 akan lebih senang dikawal.

“Dengan cara ini kita berada dalam posisi yang lebih baik untuk memerangi COVID-19 dalam masa yang lebih singkat,” katanya.

“Dana wang digunakan juga dibelanjakan dengan baik untuk pembinaan PKRC di kawasan zon Merah,” katanya.

Tambah Masing lagi, bangunan PKRC itu juga boleh digunakan untuk tujuan lain pada masa akan datang apabila wabak ini terkawal kelak.

Untuk rekod, Kapit telah merekodkan penambahan 21 kes positif COVID-19 pada Rabu menjadikan jumlah 412 kes jangkitan tempatan direkodkan dalam tempoh 14 hari lalu dan 449 kes aktif sedang menerima rawatan.