Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang menganggap barisan pimpinan MCA dan presidennya Datuk Seri Liow Tiong Lai lebih mementingkan pangkat dan jawatan berbanding prinsip dan keteguhan politik.

Kit Siang mempersoalkan pendirian MCA ketika pengumuman yang dibuat Perdana Menteri baru-baru ini yang menegaskan bahawa kerajaan tidak pernah menolak hudud.

"Kepura-puraan terbesar MCA sepanjang 65 tahun sejarahnya – mengancam untuk mengumpul ribuan orang dan mengepung Parlimen bagi menentang hudud, namun gagal membuatkan walau pun hanya seorang, iaitu Presiden MCA, untuk berkata ‘Tidak’ kepada Najib.

"Sangat menyedihkan untuk menyaksikan kepura-puraan itu – kerana ia hanya berjaya secara terus-menerus menelanjangkan Datuk Seri Liow Tiong Lai dan pimpinan MCA sebagai pemimpin tanpa keyakinan, prinsip, dan maruah," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Katanya, MCA sebelum ini melancarkan kempen agresif terhadap DAP akibat tafsiran salah dan menyeleweng ke atas kenyataan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat tentang Hudud pada 2011.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah menyifatkan sikap MCA itu menjadi punca parti terbesar kaum Cina itu ditolak pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) Mei tahun lalu.

"Perkara-perkara itu menyebabkan MCA ditolak sepenuhnya oleh pengundi Malaysia pada Pilihanraya Umum ke-13 Mei lalu, dan akhirnya menjadi parti politik “7-11” di negara ini," katanya.

Sebelum ini, bekas presiden MCA Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek turut menuduh kepemimpinan parti itu sebagai 'tidak berdaya dan lemah dalam membantah Hudud'.

Namun tuduhan Soi Lek itu disanggah oleh Tiong Lai dan menegaskan pendirian MCA dari dahulu lagi adalah untuk tidak menerima pelaksanaan Hudud.