GERIK: Hujan yang berlaku petang semalam, sedikit sebanyak telah membantu mengawal kebakaran kira-kira empat hektar hutan di atas Gunung Kenderong, di sini.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak Sabarodzi Nor Ahmad bagaimanapun berkata, pihaknya sentiasa membuat pemantauan dari semasa ke semasa untuk memastikan kebakaran tidak berlaku semula.

Menurutnya, pagi ini, 15 anggota bomba, polis, Angkatan Pertahanan Awam, dan Jabatan Perhutanan membuat pendakian bagi melihat kebakaran yang berlaku pada ketinggian 500 hingga 600 meter dari aras laut.

“Kita juga melakukan pemantauan daripada udara menggunakan khidmat helikopter jenis Augusta AW139 dari Pengkalan Udara JBPM Bertam.

“Pemantauan mendapati terdapat saki baki tunggul kayu yang terbakar dan dikhuatiri akan mengakibatkan kebakaran semula,” katanya kepada pemberita.

Semalam, JBPM menerima panggilan mengenai kebakaran itu kira-kira jam 3.54 petang.

Kawasan hutan dianggarkan seluas empat hektar pada ketinggian dikesan mengalami kebakaran di Gunung Kenderong di sini.

Sabarodzi berkata, kawasan kebakaran bukan merupakan laluan pejalan kaki dan berdasarkan maklumat dari malim gunung dan Jabatan Perhutanan, kira-kira dua hingga tiga jam diperlukan untuk berjalan kami ke lokasi kebakaran.

Menurutnya, operasi pemantauan masih diteruskan dan diketuai Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Gerik, Penolong Penguasa Bomba Azizan Aziz.