JOHOR BAHRU: Seorang ibu tunggal dan rakan wanitanya masing-masing dihukum penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini kerana menganiaya dan mengabaikan anaknya berumur tujuh tahun sehingga mengalami 20 kecederaan fizikal di badan.

Hakim VM Mabel Sheela menjatuhkan hukuman itu terhadap Nurul Asyiqin Mohamad Zahid, 27, dan Awiin Chua, 30, yang juga rakan serumahnya selepas mereka mengaku bersalah terhadap dua pertuduhan pada 16 Ogos lepas.

Sebelum menjatuhkan hukuman, Mabel Sheela berkata kejadian seumpama itu tidak sewajarnya berlaku kerana hubungan ibu dan anak adalah sangat istimewa.

"Kalau awak (ibu mangsa) tanya anak awak adakah dia mahu mengikut awak, pasti dia akan mahu ikut, walaupun tahu akan merasa sakit.

"Mahkamah tidak boleh membayangkan keadaan mangsa jika keadaan berlarutan lebih lama dan syukur mangsa dibantu orang awam kalau tidak pastinya mangsa akan meninggal dunia," katanya dalam nada sebak.

Ibu, rakan serumah dipenjara tujuh tahun kerana aniaya, abai anak kandung

Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun bagi setiap pertuduhan dan memerintahkan kedua-dua wanita itu menjalani hukuman penjara serentak bermula dari tarikh tangkap pada 12 Ogos lepas.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Nur Diyana Zubir memohon hukuman setimpal berdasarkan kecederaan yang dialami mangsa iaitu lebih 20 kecederaan fizikal di tubuhnya selain kekerapan berlakunya penderaan.

"Bayangkan dalam tempoh sebulan penderaan, kecederaan yang teruk sebagaimana laporan perubatan disokong dengan gambar-gambar kecederaan yang dikemukakan di mahkamah. Jika dibiarkan atau lambat diketahui, tiada gambaran dapat dibayangkan apa yang akan terjadi kepada mangsa.

"Dalam kes ini setinggi-tinggi penghargaan diberikan kepada jiran-jiran mangsa yang mengambil berat terhadap mangsa sehingga berjaya membongkar kesalahan dan tindakan pantas jiran berjaya menyelamatkan mangsa," katanya.

Beliau berkata kes itu juga melibatkan kepentingan awam serta mendapat perhatian keluarga diraja Johor iaitu Che' Puan Besar Khaleeda Bustamam.

Peguam Nur Hazneena Zureen Jaesleen Mohd Hanafiah yang mewakili kedua-dua tertuduh merayu hukuman ringan kerana ia kesalahan pertama anak guamnya.

"Tertuduh tidak mempunyai rekod jenayah lampau sebelum ini, selain mengambil kira pengakuan salah tertuduh yang telah menyesal atas perbuatan mereka," katanya.

Bagi kedua-dua pertuduhan, mereka didakwa mencapai niat bersama menganiaya dan mengabaikan kanak-kanak itu yang di bawah pemeliharaan mereka sehingga menyebabkan mangsa mengalami kecederaan fizikal.

Kesalahan tersebut dilakukan di sebuah rumah di Bandar Layangkasa, Pasir Gudang di sini, antara 1 Julai hingga 9 Ogos lepas.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001 dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman denda sehingga RM50,000 atau penjara maksimum 20 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Kejadian menimpa kanak-kanak itu terbongkar selepas tular video insiden orang awam menyerbu rumah berkenaan bagi menyelamatkan mangsa yang turut memaparkan kecederaan agak teruk di bahagian belakang badan mangsa.

-- BERNAMA