Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata pihaknya sudah mengambil semua tindakan termasuk menggunakan bantuan dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk mengesan pemilik laman sosial yang didakwa menghina Yang di-Pertuan Agong.

Menurutnya, bantuan dari SKMM diperlukan bagi memastikan suspek dikesan seterusnya di tangkap atas tindakan yang dilakukan mereka, dan dakwaan mengatakan pihak polis tidak mengambil apa-apa tindakan adalah tidak benar.

Mohamad Fuzi turut tidak menolak kemungkinan bahawa pengendali akaun laman sosial Facebook 'Sabah-Sarawak Merdeka' yang membuat penghinaan ke atas Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dikendalikan oleh warga asing.

"Dan (laman) Facebook ni yang disekat, kita tak boleh akses lagi di negara kita. Kita kena minta bantuan sama ada di Singapura atau pusat dia yang sama ada di negara luar di Amerika Syarikat.

“Jadi proses ini kita perlukan MLA (Bantuan Perundangan Bersama) yang disediakan melalui Pejabat Peguam Negara. Jadi segala tindakan telah pun kita ambil berhubung perkara ini jadi dakwaan pihak-pihak tertentu bahawa pihak kita berdiam diri tidak mengambil tindakan tu adalah tidak berasas atau tidak benar," katanya pada siding media selepas Istiadat Penganugerahan Pingat Jasa Pahlawan Negara di Markas Briged Tenggara Pusat Gerakan Am (PGA) Kem Bukit Galing, pada Isnin.


Turut Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani dan Pengarah Pengurusan Bukit Aman, Datuk Abdul Rahim Jaafar.

Pada majlis itu, seramai 222 pegawai dan anggota polis dari PGA dari zon Pantai Timur yang berkhidmat semasa darurat sehingga tahun 1990 menerima Pingat Jasa Pahlawan Negara.

Sebelum ini, beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik membuat laporan polis terhadap pemilik akaun Facebook ‘Sabah-Sarawak Merdeka’ kerana memuat naik gambar menghina Yang di-Pertuan Agong.

Mengulas lanjut, Mohamad Fuzi berkata, sebanyak 267 laporan polis dibuat oleh pelbagai pihak di seluruh negara.

Jelasnya, polis menghadapi kesukaran untuk mengesan pemilik akaun Facebook berkenaan kerana laman itu sudah disekat.

Bagaimanapun, beliau berkata, ia hanya boleh diakses di luar negara dan ianya akan mengambil sedikit masa.