HONG KONG: Seorang saintis Hong Kong berjaya membangunkan kaedah pembelajaran mesin dan kecerdasan buatan (AI) untuk mengimbas retina mata kanak-kanak berumur enam tahun bagi mengesan autisme pada peringkat awal.

Mesin itu diharapkan dapat dibangunkan menjadi produk komersial pada tahun ini.

Profesor di Chinese University of Hong Kong, Benny Zee berkata imbasan retina mata dapat membantu meningkatkan hasil pengesanan dan rawatan awal bagi kanak-kanak.

"Pentingnya memulakan intervensi awal adalah mereka masih berkembang, mereka masih membesar.

"Jadi ada peluang lebih besar untuk berjaya,” kata Zee.

Kaedahnya menggunakan kamera dengan resolusi tinggi bersama perisian komputer baharu yang menganalisis kombinasi faktor termasuk lapisan serat dan saluran darah di mata.

Teknologi itu dapat digunakan untuk mengenal pasti kanak-kanak yang berisiko mengalami autisme dan memasukkan mereka ke dalam program rawatan lebih awal, kata Zee.

Tujuh puluh kanak-kanak diuji menggunakan teknologi itu, 46 dengan autisme dan kumpulan kawalan 24.

Teknologi ini dapat mengenal pasti kanak-kanak yang menghidap autisme dengan ketepatan 95.7 peratus.

Umur rata-rata yang diuji adalah 13 tahun dengan yang termuda berusia enam tahun.

Penemuan Zee telah diterbitkan dalam jurnal perubatan EClinicalMedicine.

Pakar autisme menyambut baik penemuannya tetapi menyatakan masih ada stigma yang besar dengan ibu bapa enggan mempercayai anak-anak mereka menghidap autisme walaupun terdapat tanda-tanda yang jelas.

Dr Caleb Knight yang mengendalikan pusat terapi autisme swasta berkata ibu bapa pada awalnya seringkali berada dalam sindrom penafian.

"Sekiranya anda menjalani ujian perubatan atau penanda biologi seperti ini, ini mungkin memudahkan ibu bapa untuk tidak menolak dalam jangka masa yang lebih lama dan oleh itu anak akan mendapat rawatan lebih cepat," jelasnya.

Kanak-kanak dengan autisme harus menunggu sekitar 80 minggu untuk berjumpa pakar dalam sektor perubatan awam, menurut satu kenyataan yang dihantar melalui emel dari pemerintah Hong Kong.

Zee memberitahu Reuters bahawa penyelidikannya bertujuan untuk menjadi alat tambahan untuk penilaian profesional oleh pusat penjagaan kesihatan berlesen.



** Setiap Sabtu dan Ahad, AstroAwani.com membawakan artikel santai dan merangkumi pelbagai topik menarik seperti pelancongan, pemotoran, gaya hidup, hobi, kekeluargaan, kesihatan, pengetahuan am, trivia dan banyak lagi. Ikuti #SantaiHujungMinggu!