KUALA LUMPUR: Industri pelancongan kini hampir 100 peratus lumpuh susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0.

Presiden Persatuan Pelancongan Domestik Malaysia (MITA), Uzaidi Udanis berkata, kajian yang dijalankan ke atas 3,000 ahli MITA menunjukkan, 10 peratus daripada agensi pelancongan telah menutup operasi mereka.

Manakala, 70 peratus ahli tidak lagi aktif, dan  20 peratus lagi masih bertahan serta aktif dengan kurang dari dua kakitangan.

"Merujuk kepada komen Gabenor Bank Negara baru-baru ini bahawa Malaysia berada di landasan pertumbuhan 6 hingga 7 peratus dengan anggapan berdasarkan ramalan konservatif tanpa perjalanan antara negeri dan antarabangsa sempadan untuk ditutup sehingga tahun 2021, MITA merasakan bahawa ramalan itu tidak menggambarkan apa yang berlaku dalam industri pelancongan" katanya semasa sidang media melalui Zoom pada Rabu.

Malah katanya, industri pelancongan tidak mampu merekodkan pertumbuhan apabila sempadan negeri dan antarabangsa masih ditutup.

"Malah, dilaporkan, beberapa destinasi popular seperti Langkawi kini menjadi 'pulau hantu' dengan ketiadaan pelacong dan kerugian yang besar," ujarnya.

Justeru, MITA mengutarakan 10 tuntutan kepada kerajaan demi survival industri pelancongan negara: 

1. Moratorium pinjaman automatik dengan kosong faedah

- Bank Malaysia termasuk Syarikat Kredit dan Kewangan mesti membantu negara memerangi negara ekonomi pandemik dan  menyediakan moratorium pinjaman automatik.

- Moratorium ini perlu diberikan kepada semua pemain industri pelancongan secara individu dan syarikat yang mempunyai kemudahan pinjaman sebelum Mac 2020.

- Oleh kerana semua bank memperoleh keuntungan besar pada tahun 2020, MITA berharap bank-bank dapat menjadi teladan korporat dalam membantu negara dalam masa yang mencabar ini

- Moratorium pinjaman diperlukan: Pinjaman Sewa Beli untuk Kenderaan Pelancongan termasuk pinjaman yang diberikan secara kredit dan memajak syarikat kepada pemain pelancongan seperti pinjaman perumahan, pinjaman sewa beli, dan pinjaman perniagaan.

2. Status Pembiayaan Pelancongan (RM1 billion)

- MITA berharap Bank Negara dapat memberikan status terkini kepada kami mengenai pengeluaran dana dan kemudahan secara berkala.

- Sekiranya kadar pinjaman diambil rendah, kita perlu mengkaji mengapa dan berharap  pinjaman untuk Industri Pelancongan  dipermudah

3. Sokongan kewangan, geran dan bantuan

- MITA berharap Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya dapat mempertimbangkan satu lagi langkah bantuan susulan PKP 3.0

4. Pengecualian bayaran insurans dan cukai jalan termasuk Puspakom

- MITA meminta pengecualian khas terhadap mengenai insurans dan cukai jalan termasuk bayaran Puspakom untuk semua kenderaan pelancongan berdaftar yang sah selama 3 tahun dari 2021-2024

5. Pengecualian Cukai untuk ejen pelancongan

- MITA meminta Pengecualian Cukai  dilanjutkan  selama 5 tahun mulai 2021 hingga 2025 (kerana tempoh pemulihan dijangka memakan masa yang lama untuk industri pelancongan).

6. Peraturan yang tangkas

- Semua agensi pelancongan perlu dibenarkan beroperasi dari rumah atau pejabat sehingga Disember 2022.

- Semua agensi pelancongan perlu memperbaharui Lesen Tahunan MOTAC tanpa perlu menghantar akaun audit.

7. SOP yang jelas dan lengkap

- MITA berharap MKN menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk pemain industri supaya mereka dapat membantu kerajaan memperincikan SOP secara komprehensif terutama untuk industri pelancongan.

8. Pelan Pemulihan Pelancongan Komprehensif termasuk pelancongan antara negeri dan antarabangsa

- Mulakan perancangan pemulihan industri seperti melaksanakan strategi membuka semula sempadan antarabangsa kepada pelancong yang sudah divaksin selepas tamat PKP3.0

- Belajar dari amalan terbaik dilakukan Qatar, Maldives, UAE dan lain-lain. Lakukan eksperimen dengan memulakan destinasi dari Qatar-Malaysia.

- Mengkaji untuk membenarkan pelancong yang divaksin untuk melancong ke Malaysia tanpa perlu menjalani kuarantin wajib dari Oktober 2021 dengan syarat wajib mereka berdaftar dengan ejen pelancongan.

- MKN perlu membenarkan gelembung pelancongan domestik selepas PKP melalui tempahan ejen pelancongan sahaja.
    
9. Mengutamakan vaksin untuk pemain industri pelancongan

10. Lockdown sepenuhnya sehingga 7 Jun 2021