KUALA LUMPUR: Intervensi kerajaan dengan mengawal harga barang dan memberi suntikan atau bantuan kewangan sememangnya dapat membantu melegakan bebanan peningkatan kos sara hidup, tetapi ia bukan penyelesaian jangka panjang.

Ketua Ekonomi Bank Islam, Azfanizam Abdul Rashid berpendapat, Malaysia perlu kembali kepada asas ekonomi dengan pendekatan yang lebih terus tanpa melibatkan unsur yang memanjangkan rantaian bekalan dari pembekal hingga ke pengguna.

“Bagi saya bukan pendekatan luar kotak pun, perkara ini sudah dikata dalam economics 101, cuma ia kita lupakan dan ditambah pula dengan pelbagai unsur orang tengah AP (pemilik permit diluluskan) dan sebagainya yang menjadikan pasaran itu sangat kompleks.

“Sedangkan kalau kita hanya fokus pada penghasilan, produktiviti dan pasaran okey... just make it straightforward,” kata Azfanizam ketika berkongsi pendapat dalam program Dialog Tiga Penjuru terbitan Astro AWANI.

Beliau berkata, produktiviti dalam negara harus dipertingkatkan supaya kita mempunyai bekalan bahan mentah sendiri dan tidak lagi terlalu bergantung kepada hasil import.

Pada masa sama, orang tengah juga perlu diatasi manakala pemilik AP perlu dikawal supaya akhirnya harga barang dapat ditetapkan pada kadar yang munasabah.

“Kalau dalam keadaan ekstrem, kerajaan boleh membuat intervensi, meletakkan harga siling, harga lantai, memberi subsidi dan sebagainya.

“Tapi kalau dalam keadaan biasa, suasana pasaran itu sendiri akan menentukan harga barangan,” sambung beliau lagi.

Ketika ini, Malaysia berbelanja RM55 bilion setahun untuk import makanan sementara banyak bahan mentah yang dihasilkan dalam negara berada di bawah paras separuh daripada kehendak pasaran.

Ia satu perbelanjaan tinggi yang menurut Azfanizam, boleh dikurangkan sedikit demi sedikit dengan meningkatkan penghasilan tanaman dan ternakan tempatan.

“Tahap sara diri untuk kobis bulat (ketika ini) 37.5 peratus pada 2020, selebihnya kena import. Begitu juga cili 30 peratus, daging lembu 22 peratus dan daging kambing 9.6 peratus, selebihnya perlu diimport.

“Di sini saya nampak kalau kita dapat perbaiki produktiviti dan pastikan rantaian bekalan makanan itu bebas daripada orang tengah yang tidak bertanggungjawab, saya rasa ia boleh mendatangkan kesan kekayaan kepada petani dan penternak kita," jelas beliau.

Malah dengan teknik pertanian dan penternakan yang sudah serba canggih dipacu oleh teknologi terkini bersandarkan Internet Kebendaan (IoT), langkah itu tidak sukar tetapi, tegas beliau, ia memerlukan keazaman politik para pemimpin untuk melaksanakannya dengan jaya.

Azfanizam menjadi antara panel jemputan program Dialog Tiga Penjuru dihoskan oleh Luqman Hariz pada Khamis.

Tonton video penuh di sini:

Tingkatkan produktiviti tempatan untuk kurangkan kebergantungan import - Azfanizam Abdul Rashid


Dialog Tiga Penjuru | Bergelut dengan inflasi pula?