KUALA LUMPUR: Ekoran gagal mematahi prosedur operasi standard (SOP), 60 buah premis diarahkan tutup serta-merta dalam pemeriksaan Task Force Operasi Pematuhan diketuai Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada Isnin.

Menteri Kanan Keselamatan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dalam satu kenyataan berkata, kesalahan itu dikesan hasil daripada 78,506 pemeriksaan dilaksanakan di seluruh negara.

Selain itu, katanya, seramai 180 individu dikompaun dan 21 direman kerana melanggar SOP.

“Semalam, Pasukan Task Force Operasi Pematuhan dengan kekuatan 18,432 anggota telah melaksanakan 78,506 pemeriksaan dan snap check COVID-19 bagi memantau serta menguatkuasakan pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) di seluruh negara,” katanya.

Dalam pada itu, seramai 12 orang pendatang asing tanpa izin (PATI) ditahan pada Isnin dan sebanyak dua buah kapal dan dua buah kenderaan darat turut dikesan melalui aktiviti penglihatan.

Tambahnya, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) membuat pemantauan khas harian terhadap 10 jenis bekalan barangan keperluan asas.

Berdasarkan pemantauan tersebut, KPDNHEP  mendapati bekalan makanan adalah stabil dan mencukupi.

“KPDNHEP telah membuat 762 pemantauan khas harian ke atas 10 jenis bekalan barangan keperluan asas terdiri daripada peruncit (578), pemborong (153) dan pengilang (31).

“KPDNHEP juga telah melakukan 2,379 pemeriksaan khas dan daripada jumlah itu, semua premis mematuhi SOP,” ujarnya.