SUBANG JAYA: Umat Islam perlu bertindak balas mengikut kerangka tuntutan agama terhadap isu penghinaan Nabi Muhammad SAW yang berlaku di India baru baru ini.

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, tindak balas itu juga perlu dilakukan tanpa terjerumus dalam provokasi yang cuba ditimbulkan oleh pihak tertentu.

"Baru-baru ini, dunia Islam digemparkan dengan isu penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW di India melalui tindakan yang bersifat provokasi sehingga menggugat keharmonian masyarakat berlainan agama di negara berkenaan.

"Insiden berkenaan mendapat bantahan bukan sahaja daripada umat Islam di India, tetapi juga masyarakat antarabangsa termasuklah Malaysia," katanya.

Penghinaan terhadap Rasulullah SAW jelas Ismail Sabri lagi, adalah satu tindakan yang amat sensitif dan boleh mencetuskan permusuhan antara umat Islam dan penganut agama lain.

"Tindakan menghina Rasulullah SAW merupakan perkara yang amat sensitif dan menjadi kewajipan seluruh masyarakat Islam untuk bertindak balas tetapi ia perlu dilakukan mengikut kerangka tuntutan agama.

"Ini adalah untuk mengelakkan kita terperangkap dengan mainan pihak tertentu yang ingin mencetuskan permusuhan antara penganut pelbagai agama," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Persidangan Ulama Asia Tenggara 2022 di Subang Jaya pada Khamis.

Turut hadir, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Idris Ahmad.

Persidangan sehari itu menghimpunkan wakil dari 20 negara di rantau Asia dalam berkongsikan tentang konsep kesatuan, keadilan dan keharmonian antara pemimpin Islam dan masyarakat serta membawa mesej penyatuan ummah.