Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) bagi membincangkan isu Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) akan dibentuk dalam masa terdekat.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang) Datuk Liew Vui Keong berkata, seperti dikatakan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad, jawatankuasa tersebut akan dibentuk.

"Jika kita imbas kembali, pada 9 April lalu, menggulung perbahasan Perkara 1(2) Perlembagaan Persekutuan, Dr Mahathir berkata ada keperluan untuk menubuhkan satu jawatankuasa parlimen atau parliament select committee untuk melihat isu mengenai pelaksanaan MA63," katanya pada satu sidang media di Pejabat Perkhidmatan Parlimen Batu Sapi, di sini, hari ini.

BACA: RUU Perlembagaan (Pindaan) 2019 lalui perbahasan lebih enam jam

Menurut Liew, jawatankuasa itu nanti akan dianggotai semua pihak termasuk ahli Parlimen pembangkang.

Tambahnya, pelantikan pengerusi jawatankuasa itu diserahkan sepenuhnya kepada Speaker Dewan Rakyat.

"Pengerusi PSC itu nanti akan dijemput untuk menjadi anggota tetap Jawatankuasa Khas Kabinet untuk menyumbang kepada pelaksanaan MA63," tambahnya.

Sementara itu, Bernama melaporkan, Liew melahirkan perasaan gembira terhadap Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah yang meluluskan usul menyokong pindaan Perkara 1(2) Perlembagaan pada persidangan dewan itu baru-baru ini.

Katanya, beliau berharap langkah sama akan dituruti DUN Sarawak pada persidangan akan datang.

"Saya yakin DUN Sarawak akan mengambil langkah seperti DUN Sabah (menyokong pindaan).

"Saya juga akan berjumpa dengan Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Openg untuk menjelaskan lebih lanjut mengenai usul pindaan terhadap Perlembagaan Persekutuan itu," tambah Liew.