SEREMBAN: Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Negeri Sembilan menerima 119 panggilan kecemasan sepanjang Operasi Selamat Kebangsaan sempena sambutan Aidilfitri bermula 29 April hingga 8 Mei lepas.

Pengarahnya, Hamdan Ali berkata jumlah itu termasuk 33 panggilan diterima membabitkan kebakaran serta 86 panggilan berhubung penyelamatan dan khidmat kemanusiaan sepanjang tempoh berkenaan.

"Kebakaran struktur mencatatkan jumlah tertinggi iaitu sebanyak 15 kes, diikuti lain-lain kebakaran 12 kes, terbuka empat kes dan kenderaan dua kes. Tiada kes melibatkan sebarang kematian akibat kebakaran.

"Panggilan kemalangan jalan raya yang diterima adalah 16 kes termasuk dua kes kemalangan maut jalan raya bandaran/negeri di kawasan Felda Palong 5, Gemas dan Simpang Durian, Simpang Pertang, Jelebu," katanya dalam kenyataan di sini pada Khamis.

Beliau berkata bilangan mangsa terlibat pula adalah seramai 29 individu dalam tempoh berkenaan.

Hamdan berkata statistik kes panggilan kecemasan ini menunjukkan bahawa pelbagai kempen dan program pencegahan yang dilaksanakan JBPM negeri adalah berkesan selain masyarakat juga peka untuk menitikberatkan keselamatan sama ada kebakaran mahupun di jalan raya.

-- BERNAMA