KUALA LUMPUR: Kerajaan bersetuju untuk mempertingkat rundingan erat bersama Jepun bagi memperkukuh kerjasama di bawah perkongsian strategik.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang menerima panggilan telefon daripada Perdana Menteri Jepun, Fumio Kishida pada Khamis berkata, Malaysia dan Jepun turut menyatakan kesediaan untuk memperkukuh hubungan dua hala yang terjalin sekian lama.

“Kami turut membincangkan perkara-perkara berkepentingan bersama, khususnya mengenai usaha memperkembangkan kerjasama dalam bidang ekonomi, pendidikan, perdagangan, industri pertahanan serta pembangunan sumber manusia.

“Malaysia juga mengalu-alukan penubuhan kampus luar negara pertama Universiti Tsubuka di Malaysia oleh Negara Matahari Terbit,” ujarnya menerusi satu kenyataan di Facebook.

 
Sumber Facebook ismailsabri60

BACA: Program Jualan Keluarga Malaysia di 222 kawasan Parlimen bermula Sabtu ini - PM 

BACA: 3 Disember diisytihar Hari Batik Malaysia - PM 

Ismail Sabri dan Fumio juga membincangkan perkara-perkara berkepentingan bersama, khususnya mengenai usaha memperkembangkan kerjasama dalam bidang ekonomi, pendidikan, perdagangan, industri pertahanan serta pembangunan sumber manusia.

“Selain mengalu-alukan penubuhan kampus luar negara pertama Universiti Tsubuka di Malaysia, saya turut menekankan pendirian jelas dan tegas berkenaan Laut China Selatan.

“... yang mana semua pihak perlu mengelakkan sebarang tindakan berunsur provokatif yang akan menambah ketegangan, mengawal tindakan dan menekankan bahawa Lut China Selatan perlu kekal sebagai perairan perdagangan yang aman dan stabil," katanya.

Kedua-dua pemimpin itu turut bertukar pandangan mengenai perkembangan terkini di Myanmar dan Semenanjung Korea selain ASEAN Outlook on Indo-Pacific dan Comprehensive and Progressive Agreement for Trans-Pacific Partnership.