JOHOR BAHRU: Kerajaan Johor akan membentangkan hala tuju bagi menghijaukan negeri ini dalam konteks alam sekitar, ekonomi, tenaga dan teknologi pada November ini.

Menteri Besar Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi berkata perkara berkenaan akan dibentangkan dengan lebih terperinci semasa Minggu Iklim Asia-Pasifik (APWC) yang akan berlangsung di negeri ini pada bulan itu.

"Saya percaya kerjasama erat daripada agensi berkaitan seperti JETCO (Pejabat Ekonomi, Pelancongan dan Kebudayaan Johor), IRDA (Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar) dan Permodalan Darul Ta'zim (PDT), usaha peralihan tenaga hijau mampu dilaksanakan dengan jayanya," katanya menerusi hantaran di laman rasminya di Facebook pada Khamis.

Beliau turut berterima kasih kepada Pengerusi JETCO di Singapura, Datuk Hasni Mohammad dan Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Bhd, Datuk Muhamad Umar Swift kerana sudi berbincang bersamanya mengenai hala tuju bagi menghijaukan Johor.

Hadir sama dalam perbincangan ini ialah Pengerusi Jawatankuasa Perubahan Iklim dan Pengurusan Bencana Johor, Anuar Abdul Manap; Ketua Eksekutif PDT Datuk Ramlee A Rahman serta Setiausaha Bahagian, Bahagian Perancang Ekonomi Negeri (BPEN) Johor, Dr. Amirul Haffiz Ariff, katanya.

Johor dipilih sebagai tuan rumah APCW 2023 dan konvensyen itu dijangka menyaksikan penglibatan 2,000 wakil dari 150 negara.

-- BERNAMA