Kabinet akan membincangkan laporan akhir Jawatankuasa Reformasi Institusi (IRC) sebelum sebarang cadangan dilaksanakan di peringkat dasar, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Liew Vui Keong.

Menurutnya, laporan akhir jawatankuasa berkenaan telah dibentangkan kepada Majlis Penasihat Kerajaan pada 17 Julai lalu dan dibawa ke Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada 19 Julai.

“Memandangkan laporan dan cadangan itu berlandaskan 60 janji jangka masa panjang oleh Pakatan Harapan (PH), maka kerajaan dalam proses meneliti laporan berkenaan sebelum sebarang keputusan diambil.

“Mengenai keputusan untuk mendedahkannya secara umum, ia akan dibuat setelah laporan itu dibincang secara terperinci oleh kabinet dalam masa terdekat,” katanya pada sesi Waktu Pertanyaan-pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat, hari ini.

Terdahulu, Maria Chin Abdullah (PH-Petaling Jaya) meminta Perdana Menteri menyatakan bilakah laporan terakhir dan laporan tambahan IRC yang telah diserahkan kepada Majlis Penasihat Kerajaan dan Jabatan Perdana Menteri akan didedahkan kepada Ahli Parlimen dan orang awam.

Jawatankuasa lima anggota berkenaan ditubuhkan Majlis Penasihat Kerajaan pada 15 Mei lepas bagi mengkaji langkah-langkah berkaitan perubahan ekonomi dan kewangan, serta cadangan melakukan penambahbaikan terhadap institusi berkaitan.

Ia dianggotai bekas Hakim Mahkamah Rayuan K C Vohrah; bekas hakim mahkamah rayuan dan pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) Mah Weng Kwai; Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) Brig Jen (B) Mohd Arshad Raji; Presiden Persatuan Hak Asasi Manusia Kebangsaan (Hakam) Datuk S Ambiga dan pakar perlembagaan dan pensyarah undang-undang Profesor Datuk Dr Shad Saleem Faruqi.

Sementara itu, dalam satu soalan tambahan, Datuk Seri Mustapa Mohamed (BN-Jeli) bertanya sama ada laporan itu akan dibawa ke Parlimen memandangkan institusi berkaitan seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) turut tertakluk kepada Akta Parlimen.

Menjawab soalan itu, Liew berkata, laporan itu sepatutnya dibawa ke Parlimen, tetapi ia tertakluk kepada keputusan Kabinet.