“Kami rindukan ayah,”

Itu antara luahan anak kepada Wan Swaid Wan Ismail, pramugara kanan kepada pesawat MH370 yang masih mengharapkan kepulangan ayahnya.

Anak sulungnya Wan Amirul Haziq, 12, merindui saat mereka tiga beradik bersama Wan Swaid.

Daddy pendiam. Tak banyak cakap. Dia tak suka marah-marah,” ujar Amirul ketika ditanya tentang ayahnya.

Sebagai anak sulung daripada tiga beradik, keutamaan Haziq selepas ini adalah sentiasa menyokong ibunya.

Ahli keluarga Wan Swaid yang lain terutama isterinya bagaimanapun pasrah dengan ketentuan Illahi.

Nur Laila Ngah yang juga merupakan bekas pramugari Penerangan Malaysia (MAS) redha dengan apa yang berlaku.

“Orang yang pendiam kalau tak kenal tapi memang baik hati. Penyayang. Sebagai sahabat kepada saya jugak, dunia akhirat saya bersama dia dan dia bersama saya, “ luah Laila.

Tambahnya, sekiranya keluarga mereka akan dibawa ke Perth, Australia kelak, anak-anak akan menjadi keutamaan untuk ke sana.

Majlis bacaan Yassin di rumah Wan Swaid Wan Ismail yang diadakan pada Selasa dihadiri kaum keluarga dan rakan terdekat sejak berita mengenai nasib pesawat itu disahkan berakhir di tengah Lautan Hindi pada Ahad.

Suasana hiba, pilu dan sedih menyelubungi majlis tersebut yang akan diadakan tiga hari berturut-turut sehingga Khamis ini di rumahnya di Sepang.

Wan Swaid merupakan anak bongsu dari sepuluh adik beradik yang berasal dari Pasir Mas, Kelantan.

Wan Swaid Wan Ismail yang merupakan bapa kepada tiga orang anak berkhidmat dengan MAS sejak 1995 dan bertugas sebagai pramugara kanan di dalam pesawat MH370 yang hilang ketika dalam perjalanan ke Beijing sejak 8 Mac lalu.