Kemaman Bitumen Company (KBC) akan kembali beroperasi apabila mendapat kebenaran pihak bomba setelah berlaku kebakaran yang melibatkan tiga tangki minyak mentah sejak Khamis lepas.

Ketua Pegawai Eksekutifnya Sanjay Groover berkata perbincangan telah dilakukan dengan beberapa pihak berkuasa tempatan berkenaan perkara tersebut.

"Kita tidak akan memulakan operasi ini dengan sendiri, juga saya hendak menyatakan bahawa kita mempunyai 30 tangki di dalam kilang ini dan hanya satu kawasan melibatkan enam tangki terlibat manakala dua daripadanya terjejas teruk.

"Jadi apa yang kita akan buat adalah tangki-tangki lain yang berada di dalam kawasan tersebut akan diperiksa oleh konsultan yang diiktiraf dan kita akan memanggil pakar untuk memeriksa dari segi integriti keselamatan tangki yang tinggal serta saluran paip berdekatan," katanya semasa ditemui di lokasi kebakaran di KBC Telok Kalong di sini semalam.

Beliau berkata buat masa ini pihaknya tidak dibenarkan memberi kebenaran kepada semua pekerja untuk memasuki kawasan tersebut kecuali yang terlibat dalam operasi pemadaman atau anggota sokongan.

BACA: Jawatankuasa khas siasat punca kebakaran KBC

BACA: Kebakaran KBC: Polis sedia pindahkan 2,000 penduduk

Mengulas mengenai dakwaan enam mangsa rentung akibat kebakaran di KBC sejak tiga hari lalu yang tular dalam Facebook, Sanjay meluahkan kekesalannya dengan penyebaran berita palsu itu yang didakwa menjejaskan imej syarikat berkenaan.

Beliau berharap penduduk yang tinggal berhampiran kilang itu tidak mudah percaya dengan sebarang berita negatif berkaitan insiden tersebut seperti yang tersebar dalam media sosial.

BACA: Bapa mangsa kebakaran KBC sebak lihat keadaan anak

BACA: Tangki minyak terbakar: Seorang cedera, usaha pemadaman masih berjalan


Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Kemaman Deputi Superintendan Mohd Haki Hasbullah berkata penularan berita negatif itu boleh menimbulkan kegelisahan penduduk yang tinggal di kawasan berhampiran kilang berkenaan.

Katanya pihak polis kesal dengan tindakan individu tidak bertanggungjawab menyebarkan perkara itu dan tindakan boleh diambil terhadap mereka yang terlibat.

-- BERNAMA