KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini membenarkan permohonan kerajaan Malaysia untuk menggantung perintah mahkamah supaya mengeluarkan laporan sulit pasukan petugas khas mengenai kehilangan aktivis sosial Amri Che Mat secara terhad kepada isterinya Norhayati Mohd Ariffin.

Peguam Larissa Ann Louis yang mewakili Norhayati ketika ditemui pemberita berkata Hakim Datuk Amarjeet Singh membuat keputusan itu pada 1 Jun lepas.

"Kerajaan Malaysia membuat permohonan untuk menggantung perintah berkenaan kerana telah memfailkan rayuan terhadap perintah tersebut di Mahkamah Rayuan pada 23 Mei lepas," kata peguam itu.

Peguam Kanan Persekutuan Ahmad Hanir Hambaly ketika dihubungi mengesahkan perkara tersebut.

Pada 9 Mei, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh membenarkan permohonan semakan kehakiman yang difailkan Norhayati dan memerintahkan laporan berkenaan dikeluarkan kepada wanita itu dalam tempoh 30 hari.

Dalam permohonan itu, Norhayati menuntut antaranya satu pengisytiharan bahawa laporan yang disediakan pasukan petugas khas itu tidak termasuk dalam takrifan "rahsia rasmi" di bawah Seksyen 2 Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Norhayati turut mengemukakan saman terhadap kerajaan Malaysia, polis dan 19 individu lain berhubung kehilangan suaminya.

Sementara itu, semasa prosiding di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Su Tiang Joo hari ini, mahkamah memerintahkan perbicaraan kes saman itu diteruskan pada tarikh yang telah ditetapkan iaitu 19 hingga 22 Jun ini.

Prosiding itu turut dihadiri seorang lagi peguam yang mewakili Norhayati, Surendra Ananth dan Peguam Kanan Persekutuan Zetty Zurina Kamaruddin yang mewakili kerajaan.

-- BERNAMA