KUALA LUMPUR: Kajian daripada Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) mendapati Kerajaan Negeri Kelantan, Sarawak, Pahang dan Kedah merupakan negeri yang tidak menyediakan maklumat mencukupi berhubung Bajet Negeri kepada umum.

Kajian dilakukan pada Ogos 2021 hingga Februari 2022 itu juga mendapati Pulau Pinang, Perlis dan Melaka mendapat skor rendah, masih menyediakan dokumen kepada orang awam namun tidak begitu lengkap.

Kajian sama juga mendapati Terengganu merupakan negeri yang paling terbuka, berkongsi semua maklumat mencukupi termasuk empat dokumen penting, cadangan Belanjawan Eksekutif, Bajet Yang Digubal, Laporan Akhir Tahun dan Laporan Audit.

Sementara itu, Selangor, Negeri Sembilan dan Perak juga mencatatkan skor tinggi dengan menyediakan sekurang-kurangnya tiga dokumen untuk rakyat.

Kajian tersebut diadaptasi daripada Open Budget Survey Indicators dengan skor diberi dari skala kosong hingga 100 dengan markah lebih tinggi jika lebih banyak maklumat dikongsi kepada orang awam.

“Tahniah kepada negeri Terengganu kerana berjaya (terbuka dalam kongsi maklumat). Saya berharap ini akan memberi lebih banyak inspirasi kepada kerajaan negeri Terengganu untuk melakukan lebih baik.

“Sudah tentu harapan sama juga disandarkan kepada Selangor, Negeri Sembilan, Perak, Johor dan Sabah. Negeri Kedah, Sarawak, Kelantan dan Pahang jelas perlu melakukan yang lebih baik dari segi apa yang mereka dedahkan termasuk Melaka, Perlis dan Pulau Pinang.

“Ini adalah sesuatu yang mungkin ingin diambil perhatian oleh kerajaan negeri Pulau Pinang kerana mereka kerap bercakap tentang prinsip CAT (Kecekapan, Akauntabiliti dan Ketelusan).

“Pastinya ini adalah antara perkara yang kerajaan negeri Pulau Pinang patut perbaiki,” kata Ketua Pegawai Eksekutif IDEAS, Tricia Yeoh.

Beliau berkata demikian dalam “IDEAS Webinar & Website Launch: Towards Transparent and Accountable State Governments” pada Jumaat.

Tambah Tricia, kerajaan negeri selepas ini juga perlu diberikan lebih kuasa dan autonomi terutamanya berkaitan perkara yang boleh mendatangkan pendapatan kepada mereka.

“Jika negeri diberi kuasa yang lebih besar, ia perlu digandingkan dengan ketelusan juga.

“Lebih banyak kuasa anda berikan kepada negeri, lebih banyak autonomi anda berikan kepada negeri, kita perlu memberi tekanan kepada negeri untuk meningkatkan ketelusan mereka.

“Akauntabiliti yang lebih besar, autonomi yang lebih besar mesti disertakan dengan ketelusan yang lebih besar,” ujarnya.