KOTA BHARU: Kerajaan Negeri Kelantan akan membayar kos pengurusan jenazah termasuk proses tayamum (menggantikan mandi) bagi pesakit yang meninggal dunia akibat COVID-19.

Menurut Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob, bayaran berjumlah RM1,500 akan dijelaskan oleh Kerajaan Negeri kepada pihak pengurusan jenazah di Unit Forensik hospital bermula 15 Ogos depan.

Bagaimanapun bayaran yang dibuat itu hanya membabitkan golongan B40.

“Kerajaan Negeri (Kelantan) hari ini membuat keputusan, bagi golongan B40, kerajaan akan membantu bermula 15 haribulan (Ogos) dengan pengurusan jenazah.

“Kita akan bantu RM1,500 yang meninggal disebabkan COVID-19. Bantuan khas kepada kematian disebabkan COVID-19 membabitkan B40. Kita akan laksanakan, caranya isi borang, tandatangan dan dituntut oleh pihak pengurusan jenazah. Kita hendak selaraskan supaya isu tidak berbangkit,” katanya.

Jenazah COVID-19 | Kerajaan negeri Kelantan setuju bayar kos tayamum


BACA: "RM1,400 sangat mahal" - Waris mangsa COVID-19 kesal kos tayamum membebankan

Pengurusan Jenazah | Caj tayamum jenazah COVID-19 tidak masuk akal


Ahmad berkata demikian selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri di sini hari ini.

Jelasnya, bayaran yang akan dibuat itu terus kepada pengendali dan pihak yang menguruskan jenazah di Unit Forensik Hospital dan keluarga atau waris perlu mengisi borang yang disediakan.

Bayaran pengurusan jenazah B40 ini adalah melalui peruntukan khas Kerajaan Negeri.

Kerajaan menyediakan dari RM200,000-RM300,000 bagi tujuan berkenaan dan peruntukan akan ditambah sekiranya tidak mencukupi.

Astro AWANI sebelum ini menyiarkan pendedahan sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang menguruskan jenazah kematian COVID-19 secara percuma berhubung caj melampau tayamum antara RM1,300-RM1,800 yang dikenakan oleh pihak pengurusan jenazah di Unit Forensik beberapa buah hospital di Kelantan.

Caj berkenaan dianggap melampau kerana ianya hanya membabitkan proses tayamum sahaja tidak termasuk bayaran keranda, solat jenazah, liang lahad dan pengurusan lain.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan Ahmad turut memaklumkan Kerajaan Negeri bersetuju menaikkan elaun imam tua dan imam muda sebanyak RM150.

Manakala elaun bilal dinaikkan sebanyak RM50 yang keseluruhannya membabitkan 587 buah Masjid Mukim di seluruh Kelantan.