Setiap kementerian wajar mempertimbangkan penubuhan platform rundingan untuk menasihati mereka dalam merencanakan polisi.

Menteri Luar, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, nasihat dan idea dari pakar serta golongan yang berpengalaman adalah penting untuk memantapkan pentadbiran kerajaan.

"Malah, saya sendiri, di peringkat Wisma Putra bercadang untuk menubuhkan satu majlis perundingan. Saya belum boleh berikan nama rasmi lagi tetapi fungsinya adalah untuk memberi nasihat dan panduan kepada kementerian.

"Saya akan mempengerusikan majlis tersebut yang akan dianggotai oleh bekas duta, pakar polisi luar serta pegawai Wisma Putra sendiri. Ia tidak akan bersaiz besar, jumlah anggotanya antara 10 hingga 12 orang," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian setelah menghadiri sesi dialog anjuran Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) di ibu negara.

Sesi dialog tersebut menumpukan kepada strategi dan pendekatan baharu untuk Integrasi Nasional yang boleh dilaksanakan Kerajaan Pakatan Harapan.

Turut hadir dalam sesi tersebut adalah Ahli Parlimen Setiawangsa, Nik Nazmi Nik Ahmad; Ahli Parlimen Bandar Kuching, Dr Kelvin Yii dan bekas Ahli Parlimen Kluang, Liew Chin Tong serta pakar-pakar dari ISIS.