KE mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi. Itulah perumpamaan yang jelas menggambarkan bertuahnya Ummi Umairah yang dikurniakan bakat nyanyian yang luar biasa.

Darah seni yang pekat mengalir dalam tubuhnya menjadikan dia cukup istimewa dan semakin menjadi perhatian dalam kalangan masyarakat.

Umairah yang lebih mesra disapa Umai merupakan anak saudara penyanyi nombor satu negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza Tarudin.

Lalu, tidak hairanlah kenapa suara Umai saling tidak ubah seperti buah hati kesayangan Malaysia itu.

Tidak hanya darah seni ibu saudara yang diwarisi, Umai juga sangat beruntung kerana ibunya juga adalah seorang penyanyi.

Ummi Umairah di samping ibunya, Siti Sairah Tarudin yang kini merangkap pengurusnya.


Siti Nursairah Tarudin merupakan adik Siti Nurhaliza dan dia juga pernah merakamkan beberapa buah lagu sekitar beberapa tahun dahulu.

Pada usia lapan tahun, Umai dilihat berpotensi besar untuk mewarisi sejarah kegemilangan ibu saudaranya dalam gelanggang seni.

Dalam satu perbualan dengan Siti Sairah, Astro AWANI diberitahu, bakat menyanyi dalam diri Umai bukanlah atas bimbingan keluarga.

Sebaliknya, kata Siti Sairah, minat dan keinginan menyanyi hadir sendiri dalam diri Umai.

"Saya tidak pernah ajar, tidak pernah dedah dan tidak pernah paksa Umai untuk jadi penyanyi. Dia sendiri yang suka menyanyi," kata Siti Sairah dalam temubual dengan Astro AWANI.


Melihat minat bersungguh-sungguh serta kecemerlangan bakat seni Umai menyebabkan Siti Sairah tidak mampu menghalang anaknya untuk melebarkan karier nyanyian walaupun dalam masa sibuk dengan persekolahan.

"Syarat utama buat Umai ialah dia harus fokus pada pelajaran. Nyanyian hanya untuk isi masa lapang. Keutamaan harus diberikan pada sekolah. Saya tidak mahu dia mengabaikan pelajarannya," kata Siti Sairah mengenai anaknya yang belajar di sebuah sekolah Cina di Kuantan, Pahang.

Penglibatan Umai dalam bidang nyanyian semakin terserlah berikutan penyertaanya dalam program Ceria Megastar Ministar.

Setiap minggu beraksi, tumpuan penonton padanya semakin meningkat kerana kemerduan suara serta aksi persembahannya saling tidak ubah seperti Siti Nurhaliza.

Mengakui Siti Nurhaliza berbangga dengan pencapaian Umai, Siti Sairah berkata, kakaknya itu tidak terlepas memberi sokongan buat si cilik itu.

"Kak Siti (Siti Nurhaliza) gembira dan memberi sokongan pada Umai serta menasihati Umai agar sentiasa konsisten dalam menyanyi," ujar Siti Sairah berkongsi nasihat yang dititipkan kakak kesayangannya itu.