Kemiskinan mempunyai pelbagai dimensi dan tidak hanya dinilai menerusi pendapatan bulanan yang diperolehi sesebuah keluarga.

Pengerusi Yayasan Sejahtera, Tan Sri Faizah Mohd Tahir berkata yayasan ini membantu kerajaan mengurangkan kemiskinan terutama miskin tegar di Malaysia untuk keluar daripada garisan kemiskinan.

"Sebenarnya, kita nak tingkatkan kesedaran orang ramai mengenai isu-isu kemiskinan yang masih ada bersama kita ini. Kalau boleh kita nak dapat kerjasama bukan sahaja daripada kerajaan tetapi juga NGO-NGO dan individu untuk sama-sama menghayati dan menolong mereka yang miskin terutama miskin tegar agar dapat keluar daripada kemiskinan itu.

"We are creating awareness all over
," katanya dalam Agenda AWANI pada Rabu.

Selain itu, Yayasan Sejahtera turut membantu usaha kerajaan dalam mempertingkatkan taraf kehidupan isi rumah berpendapatan rendah serta memperbaiki infrastruktur asas luar bandar.

Menurut beliau, Yayasan Sejahtera bekerjasama dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di bawah program kelolaan United Nations Development Program (UNDP) Malaysia dalam mengenal pasti kelompok sasaran ini dan memfokuskan kepada membasmi kemiskinan dalam Rancangan Malaysia ke-11.


Tahun ini, Yayasan Sejahtera menganjurkan seminar "International Day for the Eradication of Poverty 2015", IDEP 2015 dengan kerjasama UNDP di Menara Kuala Lumpur pada 8 Oktober 2015 bagi memberi pengiktirafan terhadap mereka yang menjadi mangsa kemiskinan tegar, keganasan dan kelaparan di seluruh dunia..

Seminar ini membawa tema Membina masa depan yang mampan: Bersama-sama membasmi kemiskinan dan diskriminasi dengan kesedaran bahawa terdapat usaha-usaha pembasmian kemiskinan yang sedang dijalankan oleh badan-badan NGO dan kerajaan.

Beliau turut menyeru agar syarikat-syarikat korporat menyumbang memberi dana kepada kelompok yang memerlukan ini.

Sehingga September 2015, Yayasan Sejahtera telah membantu 8,441 keluarga di lima buah negeri iaitu Kelantan, Kedah, Pahang, Sabah dan Sarawak.