PUTRAJAYA: Peningkatan kadar cukai perkhidmatan daripada enam peratus kepada lapan peratus tidak melibatkan perkhidmatan yang menjadi keperluan asas dan gaya hidup rakyat di Malaysia.

Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata, kadar cukai untuk perkhidmatan makanan dan minuman, telekomunikasi, parkir kenderaan dan perkhidmatan logistik masih kekal pada kadar enam peratus.

Menurutnya, bagi perkhidmatan elektrik pula, cukai perkhidmatan hanya akan dikenakan ke atas kadar penggunaan lebih daripada 600kWj.

Jelasnya, ia bermakna hampir 85 peratus pengguna elektrik berada di bawah ambang tersebut dan tidak terkesan dengan kenaikan cukai berkenaan.

Katanya lagi, cukai perkhidmatan juga tidak akan dikenakan kepada perkhidmatan air dirawat.

Menurut Amir Hamzah, kenaikan kadar cukai yang berkuat kuasa mulai 1 Mac 2024 menumpukan kepada aktiviti berkaitan perkhidmatan kemahuan dan aktiviti antara perniagaan.

“Bagi menjayakan transformasi ekonomi, kerajaan mengambil pendekatan yang berhati-hati dalam usaha mereformasi sistem percukaian negara.

“Meskipun adanya keperluan untuk mengembangkan hasil negara, kerajaan perlu menimbangkan ini dengan mengambil kira keperluan melindungi rakyat daripada beban berlebihan.

“Kerajaan perlu memperluas asas cukai demi memperkukuh asas fiskal negara ke arah pertumbuhan ekonomi yang lebih mampan sepertimana digariskan di bawah kerangka Ekonomi MADANI,” katanya menerusi kenyataan pada Rabu.

Tambah beliau, sistem percukaian yang ditambah baik dijangka meraih tambahan hasil yang dianggarkan sebanyak RM3 bilion kepada negara.

“Hasil tambahan ini dapat dimanfaatkan untuk menambah baik bantuan bersasar kepada rakyat selain memperbanyak penambahbaikan dan penyelenggaraan prasarana awam kritikal seperti kesihatan, sekolah dan jalan raya,” ujarnya.