KUALA LUMPUR: Kenaikan kos bagi pembinaan Projek Pembangunan Kapal Peronda Generasi Kedua (LCS) milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sebanyak RM2.098 bilion turut mengambil kira penjimatan RM450 juta berikutan pengurangan kapal dari enam kepada lima buah.

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) dalam laporannya bagi tempoh Jun hingga Sept 2023 berkata, Bahagian Audit Kementerian Pertahanan (MINDEF) telah melaksanakan satu semakan terperinci bagi mengesahkan nilai tersebut.

Dalam kos tambahan itu, PAC mendapati, sebahagian besar daripadanya adalah kos yang dipanggil non-recurring cost, dan apabila jumlah kapal dikurangkan, pengurangan peralatan juga diambil kira, menjadikan jumlah penjimatan sekitar RM450 juta.

Berikut merupakan penjelasan Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan) MINDEF, Datuk Dr Shahrazat Ahmad, dan Ketua Pegawai Eksekutif Bousted Naval Shipyard (BNS) Sdn Bhd Kepten (B) Ir Azhar Jumaat, sewaktu prosiding bersama PAC.

Azhar: "Kos tambahan yang dipersetujui dan dimuktamadkan dalam kontrak tambahan keenam, Yang Berhormat, adalah berdasarkan kepada kos tambahan setelah diambil kira pengurangan jumlah kapal kepada lima daripada enam, Yang Berhormat." 

Shahrazat: "Mungkin saya boleh tambah sedikit lagi. Dalam kos tambahan itu, dalam pembinaan kapal, hampir sebahagian besar daripada kos tambahan itu adalah dipanggil non-recurring cost. Regardless any number of ship, itu kos yang terlibat.

"Apabila kita mengurangkan satu buah kapal, kita mengambil kira pengurangan equipment yang belum di — yang sepatutnya kita — yang direct kepada kapal itu sahaja, pengurangan lebih kurang RM450 juta." 

Sementara itu, PAC dalam laporannya mengesyorkan beberapa perkara, antara lain - MINDEF masih perlu membentangkan laporan kemajuan projek LCS setiap tiga bulan kepada PAC sehingga projek LCS disempurnakan, namun PAC akan membentangkan laporan kemajuan projek LCS dari semasa ke semasa berdasarkan keperluan.

PAC berkata, MINDEF perlu memastikan kontraktor pembinaan menyiapkan detailed design sepenuhnya termasuk mendapat kelulusan daripada Naval Group sebelum Ogos 2024, seperti yang terkandung dalam kontrak tambahan keenam.

Pembayaran yang perlu dibuat kepada pihak pengeluar peralatan asal (OEM) dan pihak yang sepatutnya, hendaklah bertepatan dengan yang digariskan dalam SA 6 agar kelewatan pembinaan dapat dielakkan.

Selain itu, PAC mengesyorkan, MINDEF dan TLDM perlu memastikan sebarang penggunaan dana digunakan secara berhemah dengan mengutamakan keperluan menyiapkan LCS serta tidak membazir.

Akhir sekali, PAC berkata, MOF perlu memainkan peranan lebih proaktif dalam memastikan tiada pembaziran wang rakyat dalam projek pembinaan LCS.