LANGKAWI: Sejak beberapa hari lalu, kisah pelanggan yang mendakwa menjadi mangsa ‘cekik darah’ sebuah restoran di pulau peranginan Langkawi menjadi tular di media sosial.

Berdasarkan dakwaan yang dibaca di media sosial, pelanggan berkenaan berkongsi cerita terpaksa membayar RM1,196 bagi hidangan seekor ikan siakap dengan berat sekitar tujuh kilogram.

Seperti yang dapat dijangka, perkongsian itu mendapat perhatian netizen.

Rata-rata netizen menyebelahi pelanggan berkenaan dan menyifatkan tindakan pemilik restoran menjual hidangan ikan siakap pada harga sedemikian sebagai melampau.

Memahami sentimen orang ramai yang tidak berpuas hati dengan tindakan itu selain menghamburkan kata-kata kurang manis, pemilik restoran berkenaan tampil mempertahankan diri.

Menurut pemilik Restoran Terapung Sas Rimba, Norasyikin Musa, ada sebab kenapa hidangan harga ikan berkenaan dijual pada harga RM1,196.

Katanya, selama 11 tahun diternak, ikan siakap itu diberi makan ikan kecil yang segar dan bukannya dedak seperti ikan komersial lain.

“Kita tak bagi makan dedak, kita bagi ikan kecil yang dibeli daripada nelayan lain yang baru ditangkap kepada ikan-ikan yang dibela di dalam sangkar di sini.

“Bayangkan 11 tahun saya bela ikan tu, berapa banyak kos untuk ikan tu? Berapa ratus kilogram yang ikan itu sudah makan, tak mungkin saya nak jual dengan harga seperti ikan yang seberat dua kilogram?” katanya kepada wartawan ketika ditemui di restoran tersebut di Taman Geoforest Karst Kilim di sini, hari ini.

Selepas menerima tempahan dan sebelum ikan berkenaan dimasak, pelanggan berkenaan, kata Norasyikian, sudah dimaklumkan berulang kali bahawa ikan siakap yang diingini itu adalah ikan pameran dan berusia 11 tahun.

Bahkan, dalam masa sama, Norasyikin juga mencadangkan ikan yang lebih kecil sekitar 1.5 kilogram dengan harga RM16 bagi setiap 100 gram.

Bagaimanapun, pelanggan itu, jelas Norasyikin, bertegas mahukan ikan siakap tersebut.

Norasyikin juga amat yakin, pelanggan tersebut telah dengan jelas mengetahui nilai ikan tersebut sebelum dijadikan hidangan.

“Dia ambil satu ikan saja sebab saya cadangkan ambil satu ikan sebab ikan itu terlalu besar saiznya.

“Saya beritahu dan ingatkan dia sampai ke meja makan encik jangan ambil ikan itu terlampau besar kalau dah besar ambil satu cukup, tapi dia beranggapan saya seolah-olah tidak mahu jual pula,” kata Norasyikin mempertahankan dirinya.

Menurut Norasyikin, ikan siakap yang diternak itu dipelihara dan dijaga seelok mungkin selain dipastikan kawasalan keselamatannya juga berada di kedudukan tertinggi.

Dalam aspek itu, pengawal keselamatan, jelasnya, diupah bagi memastikan ikan yang dibela tidak dicuri oleh mereka yang tidak bertanggungjawab kerana kawasan sangkar tersebut adalah sangat gelap apabila malam tiba.

Norasyikin juga berkata, ini bukan kali pertama dia menjual ikan yang bersaiz besar daripada biasa kepada pengunjung yang datang ke restorannya.

“Kalau ada permintaan oleh pelanggan, saya tetap menjual ikan tersebut, tetapi saya tetap akan maklumkan ikan tersebut adalah sangat besar berbanding ikan lain yang mempunyai berat sekitar 800 gram (g) ke dua kilogram.

“Sebelum ini, pelanggan yang menempah ikan tersebut bersetuju apabila dimaklumkan mengenai saiz ikan dan tidak pernah timbul masalah seperti ini,” kata Norasyikin lagi.

Sementara itu, sepasukan empat pegawai Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) cawangan langkawi mengambil masa lebih tiga jam melakukan siasatan di lokasi kejadian serta mengambil keterangan daripada Norasyikin.

Menurut Ketua Pegawai Penguatkuasanya, Abdul Rafar Wahid, satu kertas siasatan telah dibuka bagi menyiasat insiden tersebut.