KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini hari ini menetapkan 7 Disember sebagai tarikh untuk menyampaikan keputusan berhubung permohonan kerajaan mengetepikan saman yang difailkan oleh ibu model dari Belanda terhadap pihak-pihak yang didakwanya gagal melaksanakan tanggungjawab serta cuai dalam siasatan bagi menentukan punca kematian anak perempuannya itu.

Pesuruhjaya Kehakiman Roz Mawar Rozain menetapkan tarikh itu selepas mendengar hujah peguam kanan persekutuan Mohd Azhar Hamzah yang mewakili kerajaan, dan peguam Datuk S.N.Nair yang mewakili Christina Carolina Gerarda Johanna Verstappen.

Terdahulu Mohd Azhar berhujah saman itu perlu diketepikan kerana polis masih sedang menyiasat kematian model dari Belanda itu, Ivana Esther Robert Smit yang jasadnya ditemukan dalam keadaan bogel di balkoni tingkat enam sebuah kondominium lima tahun lepas.

"Yang Arif, polis tidak menutup kes ini. Tiada penutupan dalam kes ini lagi. Ada siasatan dalam kes ini, rakaman percakapan dibuat. Tangkapan ada dibuat tetapi tiada bukti kukuh untuk dituduh...maka, tiada kecuaian pada peringkat awal kes ini ketika itu," katanya.

Nair dalam hujah balasnya berkata permohonan mengetepikan saman itu jelas sekali merupakan sesuatu yang difikirkan semula, susulan keputusan Mahkamah Rayuan mengembalikan saman berkenaan awal tahun ini.

Nair berkata saman itu tidak bersifat prejudis kepada pihak berkuasa kerana undang-undang memerlukan anggota keluarga orang yang meninggal dunia menfail saman dalam tempoh tiga tahun dari tarikh kematian.

Pada 18 Mac 2019 Mahkamah Koroner menetapkan punca kematian model itu adalah disebabkan 'kemalangan' (misadventure), dan susulan permohonan oleh Verstappen untuk semakan terhadap keputusan itu, Hakim Mahkamah Tinggi, Collin Lawrence Sequerah pada 22 Nov 2019 mengetepikan keputusan Mahkamah koroner berkenaan.

Hakim Sequerah kemudian menggantikan punca kematian itu kepada "Kematian disebabkan orang atau mungkin lebih daripada seorang yang tidak diketahui identiti", di samping mengarahkan pihak Peguam Negara supaya mengarahkan polis memulakan siasatan selanjutnya.

Pada 20 November 2020, Verstappen, 57, menfailkan saman terhadap Ketua Polis Negara, pegawai penyiasat dari Balai Polis Daerah Dang Wangi ASP Faizal Abdullah, Menteri Dalam Negeri serta kerajaan Malaysia atas dakwaan gagal melaksanakan tugas dan cuai dalam siasatan bagi mengenal pasti punca kematian anak perempuannya itu.

Dalam penyataan tuntutan plaintif mendakwa anak perempuannya yang berusia 18 tahun ditemukan maut di tingkat enam CapSquare Residence di sini pada 7 Disember 2017 selepas jatuh dari tingkat 20 unit kondominium milik pasangan Amerika iaitu Alex Johnson dan Luna Almazkyzy.

Beliau mendakwa polis melakukan kecuaian apabila gagal menutup lokasi kejadian atau melaksanakan siasatan yang teratur terhadap Johnson dan Almazkyzy, di samping gagal menahan, mengekstradisi dan memastikan kedua-duanya hadir semasa prosiding inkues sebagai saksi utama.

Pada 21 April 2021 Mahkamah Tinggi membatalkan saman itu dengan alasan pernyataan tuntutan tidak mematuhi Perintah 18, Peraturan 7 Kaedah-kaedah Mahkamah 2012, dan susulan rayuan, pada 7 Februari lepas Mahkamah Rayuan memberi kebenaran untuk saman itu diteruskan.

-- BERNAMA