KUALA LUMPUR: Keputusan mengenai tarikh baharu peperiksaan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) yang melibatkan 428 pelajar dari 32 sekolah di Sarawak yang terjejas akibat COVID-19 akan dibincangkan dalam satu mesyuarat hari ini.

Menurut Menteri Pendidikan, Sains dan Penyelidikan Teknologi Sarawak, Datuk Amar Michael Manyin Jawong, mesyuarat itu diadakan bersama Pengarah Jabatan Pendidikan Sarawak, Dr Norisah Suhaili serta beberapa pihak berkepentingan.

Tambah Manyin, kesemua calon yang terjejas ini adalah disebabkan mereka positif COVID-19 serta tinggal di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

“Perbincangan mengenai perkara ini akan diadakan hari ini untuk mengenal pasti langkah dan tindakan selanjutnya.

“Ketika ini jumlah pelajar yang tidak dapat menduduki peperiksaan SPM juga meningkat kerana pelaksanaan PKPD di Kampung Emperoh Jambu di Padawan susulan satu kluster baharu diumumkan di sana pada Isnin,” katanya.

BACA: COVID-19: 428 pelajar di Sarawak tidak dapat duduki SPM

Tambah Manyin, dapatan dan cadangan daripada mesyuarat itu akan diberikan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk tindakan lanjut.

Bukan itu sahaja, jelas beliau, sebarang cadangan dan penelitian akan mengambil kira pandangan Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak.

"Apa sahaja dapatan kita daripada mesyuarat ini akan kita rujuk kepada JPBN Sarawak kerana mereka adalah penyelaras COVID-19 di negeri ini.

"Malah, apa juga cadangan dan keputusan kita tidak boleh umumkan. Sebaliknya kita akan kemukakan kepada KPM sebelum mereka membuat keputusan," katanya.


Terdahulu, 35,312 pelajar di Sarawak dijadual menduduki peperiksaan SPM 2020 yang bermula 22 Februari hingga 25 Mac 2021.

Daripada jumlah itu, 33,064 pelajar atau 93.63 peratus merupakan calon sekolah aliran perdana dan 942 orang atau 2.67 peratus adalah calon sekolah swasta.

Manakala 361 orang atau 1.02 peratus pula merupakan calon sekolah di bawah agensi selain Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan 945 orang atau 2.68 peratus adalah calon persendirian.

Calon-calon berkenaan akan ditempatkan di 294 pusat peperiksaan dan diawasi 226 orang penyelia kawasan dan 2,566 pengawas peperiksaan.