Jumlah dan kaedah pampasan mangsa insiden kren tumbang membabitkan jemaah haji Malaysia di Masjidilharam pada 11 September lalu, akan diumumkan kerajaan Arab Saudi pada Disember depan.

Pengerusi Tabung Haji, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata pihaknya akan membantu waris dalam menguruskan tuntutan pampasan dengan kerajaan Arab Saudi.

"Pihak Muassasah Arab Saudi berkata kementerian hajinya sedang berusaha dengan gigih dalam menguruskan pampasan ini kerana ia bukan sahaja melibatkan Malaysia, malah banyak negara lain.

"Jadi, mereka kena memperhalusi dan membuat penelitian. InsyaAllah bulan Disember ini mereka akan umumkan kaedahnya. Selepas itu, baru saya akan salurkan maklumat itu kepada semua waris dan keluarga,"tambah Azeez selepas menghadiri Majlis Kesyukuran Tamat Operasi Haji Musim Haji 1436H di Dewan Besar TH, Bangunan Tabung Haji Kuala Lumpur.

Dalam kejadian 5 petang pada 11 September lalu, lebih 100 jemaah haji terkorban manakala beratus lagi cedera selepas kren binaan tumbang menghempap bangunan Masjidilharam, sebaik jemaah dan umum selesai mengerjakan solat Asar.

Daripada jumlah itu, tujuh jemaah haji Malaysia dilaporkan terkorban.

Sebelum ini, media Arab Saudi melaporkan, Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al Saud, mengarahkan pemberian wang pampasan kepada keluarga mangsa tragedi berkenaan sebanyak 1 juta Riyal (RM 1.14 juta).

Wang itu akan diberikan kepada keluarga setiap mangsa yang terkorban, termasuk mereka yang cedera dan mengalami kecacatan kekal akibat insiden malang itu.

Mereka yang mengalami cedera ringan pula akan diberikan pampasan 500,000 Riyal (RM573,610).

Azeez berkata pihak Arab Saudi masih belum lagi menjelaskan keadaan kecederaan mangsa yang layak menerima pampasan itu.

"Mangsa yang mengalami kecederaan ketika kejadian bagi jemaah Malaysia ada 11 orang. Jadi kalau 11 orang cedera, dia kata 500,000 tapi kita tidak tahu cedera itu bagaimana cara cedera. Sama ada yang kena jahitkah atau yang lebam di tangan atau yang patah kaki," kata Azeez.

Jelas Azeez, segala urusan keluarga mangsa yang melibatkan insurans, sumbangan, ziarah yang membabitkan pihak Tabung Haji telah selesai sepenuhnya.