Kerajaan meluluskan peruntukan RM30 juta bagi membina sebuah asrama untuk Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (SBJK) di Jalan Raja Muda Abdul Aziz, Kampung Baru, di sini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pembinaan asrama itu akan membolehkan pelajar di sekolah berkenaan mendapat tempat tinggal yang lebih selesa dan selamat.

"Masa depan anak-anak sekolah ini mengambil kira keadaan yang agak unik dan mencabar. Maka kerajaan mengambil keputusan bahawa sebuah asrama perlu dibangunkan di sekolah ini.

"Saya percaya (dengan) usaha mewujudkan asrama ini, maka masa depan anak-anak ini akan lebih terjamin lagi," katanya kepada pemberita selepas melawat sekolah berkenaan di sini, hari ini.

SBJK yang menyediakan pembelajaran percuma untuk kanak-kanak berusia empat hingga 19 tahun, diwujudkan atas inisiatif Kementerian Pendidikan untuk memberikan akses pendidikan kepada kanak-kanak jalanan di sekitar Kuala Lumpur.

Najib turut melahirkan rasa kagum dengan kesungguhan pengetua sekolah itu, Zulkernai Fauzi serta guru-guru atas usaha mereka dalam memberi pendidikan kepada para pelajar.

"Mereka melakukan usaha yang luar daripada batas kerja dan amalan biasa supaya anak-anak ini dapat terus belajar di sekolah ini," katanya.

Beliau turut memuji usaha guru-guru yang turun padang untuk mencari kanak-kanak jalanan supaya belajar di sekolah berkenaan.

Terdahulu, Najib dalam ucapannya menyifatkan sekolah yang mempunyai 143 pelajar itu sebagai sekolah paling unik di Malaysia dan mungkin satu-satunya sekolah seumpama itu di dunia.

Beliau berkata dengan kewujudan sekolah berkenaan, kanak-kanak berkenaan berpeluang mendapat pendidikan yang lebih sempurna untuk mengubah masa depan mereka.

Najib dalam ucapannya secara santai itu, turut menasihatkan para pelajar supaya belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-cita.

"Saya berharap adik-adik dapat belajar bersungguh-sungguh kerana untuk mencapai cita-cita peribadi kita mesti belajar dengan tekun. Jangan tidak pergi sekolah. Jangan ponteng sekolah.

"Tadi isteri saya (Datin Seri Rosmah Mansor) tanya nak jadi apa bila sudah besar nanti. Ada yang nak jadi doktor, pegawai bank, guru dan pemain bola sepak.

Ada juga cakap nak jadi perdana menteri. Tetapi apa juga impian dan cita-cita, kita mesti belajar bersungguh-sungguh," katanya.

Pada majlis itu, Najib turut menyampaikan sumbangan Hari Raya Aidilfitri kepada para pelajar.

Beliau turut mengumumkan pelantikan pengacara terkenal, Datuk Aznil Nawawi sebagai ikon dan mentor sekolah itu bagi membimbing perkembangan pelajar.

Hadir sama pada majlis berkenaan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Johari Abdul Ghani yang juga Anggota Parlimen Titiwangsa dan Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Tan Sri Dr Madinah Mohamad.