Kerajaan Negeri Sabah mengeluarkan arahan kuarantin kepada mana-mana individu yang masuk ke negeri ini dari luar negara bermula esok.

Pengerusi Pusat Perintah COVID-19 Sabah, Datuk Safar Untong berkata, arahan itu meliputi kemasukan dari luar negara melalui udara, laut, darat dan sungai.

"Selaras dengan keputusan Sidang Khas Majlis Keselamatan Negara semalam, Kerajaan Negeri akan melaksanakan arahan tersebut bahawa bermula 22 hingga 31 Mac.

"Semua individu yang memasuki negeri Sabah terus dari luar negara melalui udara, laut, sungai dan darat akan dikuarantin di Pusat Kuarantin selama 14 hari," katanya.

Beliau yang juga Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah itu berkata demikian dalam kenyataan hari ini.

BACA: Semua pintu sempadan di Sarawak ditutup serta-merta

Untuk rekod, selain daripada pengasingan wad di hospital, Kerajaan Negeri juga telah membuka pusat kuarantin di beberapa daerah untuk menempatkan pesakit di bawah pemantauan (PUI) COVID-19 di negeri ini.

Antara lokasi yang dijadikan pusat kuarantin itu adalah Rumah Rehat Ranau, Rumah Rehat Kinabatangan, Malaysian Palm Oil Board, Lahad Datu, Projek Perumahan Rakyat Batu Putih Sandakan dan Kompleks Belia Tawau, Tawau.

Sementara itu, antara perkara lain yang turut dikuatkuasakan adalah penutupan operasi jeti penumpang awam antara daerah (inter-district) di Kudat, Sipitang, Kota Kinabalu, Lahad Datu, Sandakan dan Tawau juga bermula esok hingga 31 Mac ini.

Selain itu, bagi meningkatkan usaha memutuskan rangkaian jangkitan COVID-19, pihaknya telah meminta pihak berkuasa yang terlibat melipat gandakan sekatan jalan raya untuk menyekat pergerakan orang ramai.

"Setakat ini, hanya 17 buah daerah telah melakukan sekatan jalan raya untuk mengurangkan pergerakan kenderaan yang dilaksanakan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan
(JPJ).

"Kerajaan Negeri mengarahkan supaya semua daerah mengenakan sekatan jalan raya dengan serta-merta," katanya.

Sementara itu, Safar turut memberi jaminan bekalan makanan di negeri ini mencukupi.